Ohjeita musiikkiteatterisäveltäjille

Ohjeita musiikkiteatterisäveltäjille ja kapellimestareille

Musiikkiteatterisäveltäjien ja kapellimestareiden työnkuva ja työn osa-alueet

  • Luova työ: (apurahat, sovittava palkkio/tilausmaksu*)
    • Musiikkidramaturgian luominen
    • Käsikirjoituksen luominen yhdessä käsikirjoittajan ja/tai työryhmän kanssa
    • Sävellystyö
    • Topliner/sanoitustyö
    • Sovitustyö
  • Harjoitusmateriaalien luominen: (sovittava palkkio, apurahat)
    • Treeninauhat
    • Nuotintaminen
  • Esityksen harjoittelu: (Muusikkojen liiton tariffit, TES, sovittava palkkio)
    • Harjoitusten suunnittelu
    • Harjoitukset
    • Harjoitusten valvominen
  • Esityksessä työskentely ja toimiminen: (Muusikkojen liiton tariffit, TES, sovittava palkkio)
    • Muusikkona toimiminen
    • Kapellimestarina toimiminen
    • Näyttelijänä toimiminen
    • Esitysten valvominen säveltäjänä
  • Tekijän- ja esitysoikeudet: (Royaltit usein 12 % ** TAI Teostokorvaus)
    • Teoksien esitysoikeudet
    • Sovitusten esitys- ja käyttöoikeudet
  • Muut oikeudet: (sovittava palkkio)
    • Treeninauhojen käyttöoikeudet
    • Nuottien käyttöoikeudet
    • Sovituksien käyttöoikeudet
    • Suoratoisto- ja tallenneoikeudet (Muusikkojen liiton ja Teoston tariffit)
  • Jälkityöt: (sovittava palkkio, apurahat)
    • Tallenteiden tuottaminen

*tilausmaksu ei ole sama asia kuin tekijänoikeusennakko
**Royaltit usein 12 % jaettuna kaikille oikeudenhaltijoille

Huomioitavaa

  • Työn luonteeseen kuuluu, että prosessi elää koko ajan.
  • Sopimukseen tulee sisällyttää joustovara (esim. 10%), jolla katetaan palkkio ylimääräisestä työstä. Työlle voidaan myös neuvotella selkeät tuntirajat.
  • Jos teoksen säveltäjä osallistuu myös käsikirjoituksen (esim. sanoitusten tekemiseen) täytyy sopia etukäteen käsikirjoittajan kanssa teoksen osien identiteettiroolit. Onko esim. käsikirjoitus irroitettavissa musiikista tai toisinpäin.

Sopimuspohjia ja lisätietoa

Suomen Musiikintekijät

Muusikkojen liitto

Teosto