Yhdistys

Mitä olemme

Suomen Musiikintekijät

• Suomen Musiikintekijät on 1954 perustettu musiikintekijöiden etujärjestö. Se edistää suomalaisten ja Suomessa asuvien ammattimaisesti toimivien säveltäjien, sanoittajien ja sovittajien taloudellisia ja ammatillisia etuja, yhteiskunnallista arvostusta sekä yhteisöllisyyttä.
  • Yhdistys hallinnoi Musiikintekijöiden rahastoa, josta jaetaan stipendejä musiikintekijöille. Rahastoon siirrettävät varat ovat peräisin Kopiosto ry:n yhdistykselle vuosittain tilittämistä kevyen musiikin teosten kopiointikorvauksista.
  • Suomen Musiikintekijät ry on suurin Teoston kolmesta jäsenjärjestöstä. Muita ovat Suomen Säveltäjät ry sekä Suomen Musiikkikustantajat ry.
  • Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja on Kaija Kärkinen. Yhdistyksen toiminnanjohtaja on Aku Toivonen.
  • Yhdistyksen nimi oli perustettaessa 28.10.1954 Suomen Elokuvasäveltäjät ry, jonka jälkeen nimeksi vaihdettiin Elokuva- ja Viihdesäveltäjät ry. Nimi Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry otettiin käyttöön vuonna 1979. Yhdistyksen nimi Suomen Musiikintekijät ry otettiin käyttöön 24.10.2017.

Toiminnan ytimessä edunvalvonta ja jäsenpalvelut

Suomen Musiikintekijät toteuttaa toiminnassaan laajasti musiikintekijöiden edunvalvontaa. Yhteisöllistä edunvalvontaa on vaikuttamistyö, jossa edistetään esimerkiksi lakimuutoksia tai laaditaan tariffeja Ylen kanssa. Yksilöllistä edunvalvontaa tarjotaan jäsenille esimerkiksi sopimusneuvonnan tai juristipalveluiden avulla.

Jäsenpalveluissa puolestaan keskitytään ammattiosaamiseen. Erilaiset mentorointiohjelmat ja tapahtumat tarjoavat mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja tärkeiden verkostojen muodostamiseen.

Palvelulupauksemme ja arvomme

Suomen Musiikintekijöiden jäsenenä saat:

• Neuvontaa mm. sopimusten laadinnassa, työn hinnoittelussa ja muissa tekijyyteen liittyvissä asioissa.
  • Tilitoimiston neuvontapalvelu musiikintekijyyteen liittyvissä kysymyksissä
  • Apurahaneuvontapalvelun
  • Mahdollisuuden lakiapuun
  • Jäsentapahtumia