Ylen hyvää kehitystä, myös musiikin osalta?

KOLUMNI

Ylen hyvää kehitystä, myös musiikin osalta?

Arto Satosen työryhmä julkisti raporttinsa Ylen julkisesta tehtävästä ja rahoituksesta. Työryhmä pääsi yhteisymmärrykseen Ylen tulevaisuudesta.

Rahoitusjärjestelmään se ei esitä muutoksia, eikä rahoitukseen tehdä indeksikorotuksia. Ylen tehtäväkuvaan ei siis tule merkittäviä rajoituksia eikä rahoitusleikkauksia huhuista huolimatta. Työryhmä edellyttää, että Yle lisää merkittävästi ostoja kotimaisilta riippumattomilta ohjelmatuottajilta. Tämä on ensisilmäyksellä hyvä uutinen.

Suomalaisten musiikintekijöiden näkökulmasta olisi ollut hienoa, jos edellytys olisi ollut terävämpi myös tuotantoyhtiöiden käyttämien alihankkijoiden kotimaisuudesta. Yle on aiemmin ohjeistanut käyttämään ruotsalaista Epidemic Sound -musiikkikatalogia draamatuotannoissa yhteyksissä, joissa ”musiikin rooli on vähäinen”. Todellisuudessa ko. katalogimusiikkia on käytetty juuri niissä tilanteissa, joissa musiikkia ylipäätään draamatuotannossa käytetään. Tästä esimerkkinä suosittu Syke-sarja.

Miten työryhmän näkemys ulottuu tähän ohjeistukseen ja käytäntöön tulevaisuudessa? Onko kotimaisen riippumattoman ohjelmatuotannon oltava myös musiikin osalta kotimaista?

Toivottavasti työryhmän lausunto ymmärretään näin – nyt on mahdollisuus osoittaa arvostusta musiikin roolille av-tuotannoissa ja etenkin suomalaisen musiikintekijyyden korkealle tasolle!

Aku Toivonen
toiminnanjohtaja
Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry