Unelmahommissa

Ajassa

Unelmahommissa

Aloitin musiikista, kulttuurista ja taiteesta vastaavana ministerinä vajaat kolme kuukautta sitten. Voisin varovaisesti sanoa, että olen unelmatyössäni tai sellaisessa työssä, josta en oikein ole uskaltanut unelmoidakaan.

Työssäni tärkeää on rytmi ja rytmissä tärkeää on tunne siitä, että minä vien töitä eivätkä työt vie minua. Lisäksi olennaista on lankulle osuminen. Eli esimerkiksi se, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan puhumassa tilaisuudessa, josta on etukäteistietoa. Kielikin on ihan hyvä ennakoida, että suu on väännetty oikeaan asentoon.

Tärkeintä ovat sisällöt ja mm. se, että voimme tehdä musiikkialan toimijoille toimintaympäristöä vieläkin paremmaksi. Suomessa olemme aavistuksen takamatkalla olosuhteissa kilpailijamaihimme nähden, mutta vanhempi ja nuorempi tekijäpolvi luo uskoa suomalaisen musiikin tekemisen tulevaisuuteen.

Uusia lahjakkaita laulun ja musiikin tekijöitä ilmaantuu tähtitaivaalle tasaisesti. Musiikkia myös kuunnellaan kaiken aikaa Suomessa enemmän, mikä on hyvä niin kuuntelijoiden terveydelle, onnellisuudelle kuin elämillekin, kuin myös musiikkialalle. Musiikkiala tarvitsee kuluttajansa.

Viime kaudella saimme maaliin musiikintekijöiden pitkään ajaman tekijänoikeustulojen tuloutusmahdollisuuden yrityksille. Teosto ja valtiovarainministeriö työstivät mallia huolella ja nyt se on käytössä tekijöille. Osa on jo siirtynyt mallin käyttäjiksi. Kiinnostusta mahdollisuus on herättänyt sitäkin enemmän.

Tärkeimpinä kokonaisuuksina musiikin puolelta pääsen käynnistämään hyvitysmaksujärjestelmän uudistamisen sekä tekijänoikeusdirektiivin implementoinnin Suomen lainsäädäntöön. Hyvitysmaksuissa näimme jälleen budjettiriihen yhteydessä tutun tapahtumasarjan, jossa hyvitysmaksujen 11 miljoonan potista piti käydä vääntö. Siinä onneksi onnistuimme jo hallituksen tasolla.

Vuosi sitten piti yhdessä muiden sivistysvaliokuntalaisten kanssa nostaa maksutaso kohdalleen eduskuntakäsittelyssä. Uuden järjestelmän tulee olla valmis viimeistään 2021 budjettiriihen yhteydessä.

Tekijänoikeusdirektiivin käyttöönottoa varten olemme jo aloittaneet yli 40 aiheeseen liittyvän tahon kanssa keskustelut tavoitteista ja reunaehdoista. DSM-direktiivin soveltaminen ei ole ihan helpoimpia harjoituksia, sen verran monimutkainen tarpeiden rihmasto luovien alojen arvon luonti on. Tietenkin tekijöiden täytyy saada korvauksensa.

Samaan aikaan tämän pitää mahdollistua digitaalisissa alustaympäristöissä tulevaisuuden ratkaisut ennakoiden siten, että välittäjät pystyvät välittämään sisältöjä ja kuluttajat löytämään niitä.

Kuvatkoon kauttani kolme teemaa. Ensiksikin päätösten pitää perustua aina tutkittuun tietoon. Toiseksi tapahtua saisi ja paljon. Mielellään hyvää ellei erinomaista. Kolmanneksi vuoropuhelua haluan lisätä toimijoiden kanssa. Olkoon rajat matalina ja ovet avoinna Meritullinkadun osoitteissa.

Hanna Kosonen
Tiede- ja kulttuuriministeri


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 3/2019

Selaa lehden artikkeleita