Tekijänä Euroopassa
Nyt se Brysselkin on sitten nähty. No, nähty ja nähty, kävelymatkan pituiset näköhavainnot hotellista kokouspaikalle ja pari yöllistä kännykkäkuvaa Grand-Placelta. Turistimatkalla en siellä toki ollutkaan, eivät myöskään elvisläiset matkakumppanit, vaan eurooppalaisten musiikintekijöiden kattojärjestön ECSAn (European Composer and Songwriter Alliance) yleiskokouksessa.
ECSA perustettiin seitsemän vuotta sitten ja viime vuosina se on vakiinnuttanut paikkansa merkittävänä mielipidevaikuttajana ja lobbaajana EU-ssa. Viime vuoden saldona on kymmeniä tapaamisia ja lobbaamista meppien, komissaarien ja EU-virkamiesten suuntaan.
ECSA koostuu kolmesta komiteasta, jotka taas edustavat populaaria (APCOE), vakavampaa (ECF) ja elokuvallista (FFACE) musiikkia. Se edustaa yli 17 000 musiikintekijää yli 20 maassa. Tätä joukkovoimaa kannattaa hyödyntää, sillä vahva yhteinen eurooppalainen ääni on kullan arvoinen!
Viime vuonna joukkovoimaa tarvittiin mm. kollektiivihallinnon direktiivikeskustelussa, jossa haluttiin painottaa vahvan kollektiivihallinnon merkitystä musiikintekijöille ja oikeudenomistajille. Meille suomalaisille se merkitsi pienten mm. tekijänoikeusjärjestöjen neuvotteluaseman turvaamista rajat ylittävässä online-lisensioinnissa sekä kansallisten varojen pidätysmahdollisuuden säilymistä.
Tämän vuoden alussa EU kutsui kansalaisiaan kertomaan mielipiteensä tekijänoikeuslaista ja sen kehittämistarpeista. Tämä konsultaatio sisälsi 80 kysymystä, joista useat ovat hyvin teknologiateollisuuteen ja palveluntuotantoon painottuvia. Jos kaikkiin kysymyksiin halusi huolellisesti vastata, tarvitsi jo melkoiset pohjatiedot tekijänoikeuslainsäädännöstä ja nykykäytännöistä sekä kotimaan että Euroopan tasolla. Järjestöt, Teosto ja Elvis muiden muassa, uhrasivat useita työtunteja kootakseen edes suuntaa antavia neuvoja jäsenille ja muille, jotka apua kaipasivat.
On ehdottomasti hyvä, että kansalaisia halutaan kuulla. Julkinen kuuleminen näin moniulotteisesta aiheesta on tärkeää.
Tekijänoikeus on mielenkiintoinen asia. Niin mielenkiintoinen, että lähes jokaisella mielipideautomaatilla, joka nettisivustoja kirjoituksillaan rikastuttaa, on siitä varma ja selkeä kanta: ahneet artistit, jolla nimellä tekijöitäkin kai tarkoitetaan, haluavat tahallaan hankaloittaa kunnollisten ihmisten perusoikeutta vapaaseen ja ilmaiseen musiikinkuunteluun ja elokuvankatseluun.
Toivottavasti mahdollisimman monen kärsivällisyys riitti konsultaatiokyselyn täyttämiseen edes osittain. Tekijänoikeuksien kyseenalaistajat kun myös ovat aktiivista porukkaa, ja sen saattoi huomata viime syksynä Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloitteen saamasta suosiosta. 53 000 allekirjoitusta on valtava määrä, vaikka se saavutettiinkin osittain harhauttamalla ihmiset uskomaan, että tekijän asialla ollaan.
Konsultaatio oli kuitenkin hyvä muistutus siitä, että Eurooppa on tässä ja nyt. Meillä kaikilla on mahdollisuus ja myös velvollisuus vaikuttaa siihen, millaiset mahdollisuudet suomalaisella musiikintekijällä on pärjätä tulevaisuuden Euroopassa, ja kuka meidän oikeuksiamme ja elinmahdollisuuksiamme puolustaa. EU-vaaliehdokkaillamme on toukokuuhun asti aikaa kertoa oma suunnitelmansa. Ollaan kuulolla ja äänestetään oikein!
Kaija Kärkinen
Elvis ry:n hallituksen puheenjohtaja