Tangon taikaa ja kytkykauppaa

Pääkirjoitus

Tangon taikaa ja kytkykauppaa

Onko oikein vai väärin, että julkisen palvelun Yleisradio tekee kiinteää yhteistyötä joidenkin musiikkialan toimijoiden kanssa? Kumppanuus ja verkostoituminen ovat tätä päivää liike-elämässä, mutta pitäisikö valtion mediayhtiön olla bisneksissään kaikkien kumppani? Ja voiko Yle olla mukana kytkykaupoissa?

Yleisradiolla on viime vuodesta lähtien ollut sopimus Seinäjoen Tangomarkkinoiden televisioinnista. Tästä on ollut se seuraus, että Radio Suomi on alkanut suosia soittolistoissaan tangokuninkaallisia selvästi aikaisempaa enemmän. Samat kuninkaat ja kuningattaret ovat samalla alkaneet saada yhä näkyvämmin ohjelma-aikaa musiikkiohjelmien lisäksi myös puheohjelmissa, haastatteluissa ja jopa uutisissa. 

Tangomarkkinat puolestaan on tehnyt vuosia läheistä yhteistyötä yhden levy-yhtiön ja yhden ohjelmatoimiston kanssa. Myös viime vuoden tangokuninkaasta Amadeus Lundbergista tuli tämän mukaisesti levy-yhtiö Edelin ja ohjelmatoimisto Auraviihteen artisti. Samoin kaikki aikaisemmin kruunatut ovat tehneet vastaavalla tavalla levytyssopimuksen ja keikkasopimuksen kisoihin kytkeytyneiden yhtiöiden kanssa yhtä poikkeusta lukuunottamatta. 

Nyt kun levy-yhtiö Sony Music on ostanut Auraviihteen, perinteinen asetelma Tangomarkkinoilla on muuttumassa. Tuomaristossa on nyt sekä Sony/Auraviihteen että Edelin toimintaa Suomessa jatkavan AXR Musicin edustaja. Näyttää myös siltä, että Sony on vahvasti tulossa mukaan tangomarkkinoihin liittyvään äänitetuotantoon. 

Artistien ja musiikintekijöiden näkökulmasta vastaus alussa esitettyyn kysymykseen on selvä: Yleisradio ei saa vuodesta toiseen suosia samoja musiikkitapahtumia sekä niihin kytkeytyneitä yhtiöitä ja taiteilijoita. Esimerkiksi Ylen radiokanavien musiikkivalintoihin tai uutistoimituksen valintoihin tällaiset kytkennät eivät saa vaikuttaa. Ja kaikessa yhteistyössään musiikkialan kilpailujen kanssa Yleisradion on varmistettava, että kisan voitettuaan artistit ovat vapaita valitsemaan minkä tahansa levy-yhtiön ja ohjelmatoimiston samoin kuin musiikintekijät minkä tahansa kustantajan. Ellei näin tapahdu, Ylen on lopettava yhteistyö välittömästi. 

Samanlaista neutraliteettia voivat Yleisradiolta edellyttää kaikki muutkin musiikkialan toimijat. Esimerkiksi Kotkan Meripäivillä tai Valkeakosken Työväenmusiikkitapahtumalla pitää olla televisiointiin samanlaiset mahdollisuudet kuin Nokian Tapsan Tahdeilla, josta TV2 on vuodesta toiseen lähettänyt Iskelmä-Finlandia-spektaakkelin. Samoin kaikkien levy-yhtiöiden tulee olla samalla viivalla Suomen Euroviisukarsintojen esiintyjiä valittaessa. 

Yleisradion lähdettyä mediakilpailuun katsojista ja kuulijoista se on luopunut monista julkisen palvelun periaatteista. Räikeimmin näitä periaatteita on alettu rikkoa musiikin, urheilun ja viihteen alueilla sekä niiden uutisoinnissa. Poliittisten päättäjien on aika herätä viimeistään nyt, kun Ylen rahoitus on järjestettävä uudelleen.

Martti Heikkilä

martti.heikkila@elvisry.fi


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2010

Selaa lehden artikkeleita