Sovi ensin, sammuta sitten

Kolumni

Sovi ensin, sammuta sitten


Aku Toivonen
Kuva: Bo Stranden

Musiikintekijän työ on yllättävän usein myös tulipalojen sammuttamista. Meiltä pyydetään projektin pelastamista milloin sanoituksen tai sävellyksen, milloin sovituksen muodossa. Toki on mukavaa, että työmme koetaan pelastavaksi toimenpiteeksi. Ja työhönhän me tartumme kiinni – varsinkin jos tilanteessa on mukana houkuttelevia ja mairittelevia näkökulmia: pääsee mukaan projektiin josta on aina haaveillut, projektissa on mukana se ja se, tällä on ”kansainväliset levitysmahdollisuudet”, ”me tiedetään että vain sä selviät tästä tällä aikataululla” jne.

Tuossa mieltä kiheltävässä tilanteessa ajatus suuntaa oman kalenterin tsekkaamisen jälkeen jo kohti taiteellista tekemistä. Hieno lopputulos ja pelastajan viitta häämöttävät houkuttelevana mielessä, ja mieltä rauhoittaa lause ”kyllä niistä yksityiskohdista sitten ehditään sopia, hoidetaan nyt homma ensin kuntoon”.

Asioista jälkikäteen sopiminen on kovin vaikeaa. Kun tilaajalla ollut paine on ohi ja tulipalo on sammutettu, hätäapu ei enää tunnukaan arvokkaalta.

Kaikesta sovitusta kannattaa jättää todistusarvoinen muistijälki. Puhelimessa sovitut ”no kattellaan sitä sitten” -tyyppiset lupaukset eivät ole oikein minkään arvoisia. Sähköpostista löytyvä viestiketju on jo paljon parempi. Ja vaikka sopisikin asioista puhelimessa, kannattaa kirjoittaa sähköpostilla edes jonkinlainen muistio ja pyytää siihen vastapuolelta okeijaus. Sen ei tarvitse olla muodoltaan mitenkään virallinen sopimus vaan esimerkiksi listaus, johon molempien osapuolten on helppo tarvittaessa palata myöhemmin.

Suullinen sopimuskin on sinänsä sitova, mutta kirjallisen sopimuksen arvo on sen yksityiskohdissa ja todistearvossa. Kirjallinen sopimus – vapaamuotoinen listauskin – on aina tarpeen, jotta sovittujen asioiden sisältö voidaan selvittää jälkikäteen.

Tietysti olennaista on vielä se, onko tilaajalla sinänsä oikeutta sopia ja luvata tilanteessa yhtään mitään. Ikävä yllätys on jälkikäteen huomata tilaajan olevankin vain välikäsi, jonka tehtävä on sammuttaa tulipalo, mutta jolla ei kuitenkaan ole taloudellista ja/tai oikeudellista päätösvaltaa.

Minut on yllättänyt se, miten usein Elvisin toimistoon otetaan yhteyttä ja pyydetään apua sopimusasioissa – jälkikäteen. Please, olkaa yhteydessä meihin heti kun mieltä vähänkin askarruttavat sopimustekniset ja/tai hinnoitteluun liittyvät asiat. Kyllä niihin aina jonkinlainen molempien sopijaosapuolten näkökulmat huomioonottava ratkaisu löydetään, viimeistään lakiapumme kautta. Tärkeintä on joka tapauksessa sopia asioista etukäteen ja pitää huoli siitä, että sovituista asioista löytyy kirjoitettu jälki.

PS. Yksi erittäin tärkeä etukäteen sovittava asia on teoksen lainaaminen osaksi omaa teosta. Teoston nettisivuilla voi tehdä teosilmoituksen niin, että merkitsee omaan teokseensa useampia tekijöitä, myös esim. lainatun teoksen tekijät. Tässä ei kuitenkaan riitä vain se, että antaa alkuperäiselle tekijälle hyväntahtoisesti prosenttiosuuksia oman arvionsa mukaan. Teosto edellyttää (ja olettaa), että teosilmoituksen tekijä on sopinut lainaamisesta ja prosenttiosuuksista kaikkien lainattavan teoksen oikeudenomistajien kanssa (säveltäjät, sanoittajat, sovittajat ja kustantajat).

Aku Toivonen 

on Elvis ry:n toiminnanjohtaja.


Akun lataus


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2013

Selaa lehden artikkeleita