Iloista kampanjointia

Pääkirjoitus

Iloista kampanjointia

Keväällä ei synkistellä. Asiat eivät sillä parane, eivät edes musiikintekijän asiat. Iloiset toimet toimivat, ja siihen luottaa Elvis ry:n Ilmoita biisit -kampanja.

Livekeikoista Teostolle tehtävä esitysilmoitus on ehdoton edellytys sille, että tekijä saa biiseistään tekijänoikeuslaissa määrätyn käyttökorvauksen. Useat tekijät säveltävät, sanoittavat ja sovittavat musiikkia vain muiden esitettäväksi, eivätkä keikkaile itse. Esiintyjät ja konserttien osalta järjestäjät ovat erityisesti tämän tekijäjoukon tilipussin vartijoina. Jotta esitysilmoitusten tekeminen toteutuisi heiltä mallikkaasti, ovat musiikintekijät aloittaneet kampanjan, joka luottaa myönteisyyden voimaan ja samassa musiikkialan veneessä soutavien yhteiseen hyvään sekä keskinäiseen arvostukseen. 

Ilmoita biisit -kampanja aloitettiin helmikuun alussa samaan aikaan, kun Teoston verkkopalvelu uudistettiin. Kampanja kestää lokakuun loppuun. Tavoite on parantaa esitysraporttien määrää ja laatua jakamalla tietoa raportoinnin elintärkeästä merkityksestä musiikintekijälle. Kampanjalla halutaan saavuttaa jokainen musiikkia esittävä artisti, bändi tai kuoro jokaisessa niemen notkossa ja saarelmassa. Haastavaa, mutta ei mahdotonta nykyisenä sosiaalisen median aikana.

Kampanja on saanut myönteisen vastaanoton myös esiintyjiä edustavilta tahoilta. Esimerkiksi Muusikkojen Liitto, Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit (SOA) ja yksittäiset ohjelmatoimistot ovat luvanneet tuhtia kampanja-apua.

Ilmoita biisit -kampanjasta ja siitä, miten sinä elvisläisenä voit olla mukana vaikuttamassa, kerrotaan lisää lehden sivuilla 4–7.

Toinenkin kevätkampanja on käynnistynyt. Musiikkialaa edustava Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus on mukana nuorisolle suunnatussa Fake No More -kampanjassa. Se viestittää piratismista ja tuoteväärennöksistä. Kampanjaa tukevat Jyrki 69 sekä Koop Arponen. Kampanjan sanomaa levitetään pääosin sosiaalisen median avulla. 

Hyvä musiikki tekee hyvää. Sen arvo on suuri ja moninainen. Yli 75 % suomalaisista on ilmoittanut, ettei voisi elää ilman musiikkia. Musiikilla on merkittävä työllistävä vaikutus, joka toteutuu kuitenkin vain silloin, kun jokainen musiikkialalla toimiva saa työstään korvauksen.  

Kampanjoidaan ilolla!

Eija Hinkkala

eija.hinkkala@elvisry.fi

Elvisläisten keväisen aurinkoiset ja lämpimät kiitokset Selvistä 14 vuotta antaumuksella, ansiokkaasti ja muutosmyönteisesti päätoimittaneelle Martti Heikkilälle!


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2012

Selaa lehden artikkeleita