Suomalainen musiikintekijäkoulutus ei vielä anna riittäviä valmiuksia kansainvälisillä markkinoilla toimimiseen.
Me kerromme, mitä muutoksia tarvitaan ja miksi.
Taustaa
- Suomen Musiikintekijät käynnisti syyskuussa 2022 tutkimushankkeen, jolla kartoitettiin musiikintekemisen koulutuksen nykytilaa Suomessa. Tavoite oli tunnistaa kehityskohteita koulutuksen rakenteissa, sisällöissä ja saavutettavuudessa.
- Erityisesti tarkasteltiin koulutusten antamia valmiuksia työskentelyyn musiikintekijänä kansainvälisellä kentällä.
- Tutkimuksen taustalla ovat Music Finlandin julkaiseman Biisiviennin vision koulutukseen liittyvät strategiset tavoitteet.
- Tutkimuksen toteutti FT, erikoistutkija Riikka Hiltunen.
Tutkimusmenetelmä
- Erikoistutkija FT Riikka Hiltunen hyödynsi aikaisempia tutkimuksia ja raportteja sekä selvitystä varten kerättyä aineistoa.
- Raporttia varten käytiin läpi opetussuunnitelmatekstejä, kattojärjestöjen omia kyselyjä, aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä sekä erilaisia oppilaitosten materiaaleja.
- Lisäksi kerättiin laadullista haastattelu- ja kyselyaineistoa syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana.
- Tutkija teki kaikkiaan 18 haastattelua, joukossa koulutusohjelmien vastaavia, katto-organisaatioiden edustajia ja muita asiantuntijoita.
- Tutkija analysoi haastattelu- ja kyselyaineiston laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, pyrkien pikemminkin tunnistamaan yksittäisiäkin teemoja, haasteita ja kehityskohteita kuin löytämään voimakkaasti yleistettävissä olevia tekijöitä.
Tutkimuksen johtopäätökset
Kansainvälistymisessä on potentiaalia
- Popmusiikin teosvienti on kasvanut vuodesta 2006 lähtien
(2010: 28 biisiä* > 2022: 126 biisiä). - Kansainvälisiä julkaisuja saaneiden suomalaisten musiikintekijöiden määrä on noussut huimasti
(2010: 20 tekijää* > 2022: 180 tekijää). - Tekijänoikeudet on ainoa musiikkiviennin alue, joka kasvoi Suomessa myös pandemia-aikana.
- Korona-aika vähensi musiikkialalle hakeutuvien määrää muualla paitsi musiikintekijälinjoilla.
*Music Finland: Popmusiikin teosvienti 2022
- Teoston asiakkaista ja biisiviennin parissa menestyneistä vain reilu viidennes on naisia.
- Maahanmuuttaja-taustaisten osuus musiikintekijäkoulutuksiin hakeutuvista on pieni.
Miten kasvattaa musiikintekijöiden ammattikunnan volyymia ja monimuotoisuutta?
- Kitketään musiikinteon sukupuolittuneisuutta jo taiteen perusopetuksesta lähtien.
- Lisätään taiteen perusopetuksen saavutettavuutta entisestään.
- Varmistetaan, että musiikinteon ammatillinen koulutus näyttäytyy houkuttelevana vaihtoehtona kaikille väestöryhmille.
- Varmistetaan, että taiteen perusopetuksessa toimivilla pedagogeilla on valmiudet opettaa musiikin tekemistä ja mahdollisuus täydennyskoulutukseen.
- Lisätään ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja.
- rohkeutta ja itsetuntoa
- sosiaalisia taitoja
- kykyä verkostoitua
- “omaa juttua” tekijänä
- englannin kielen taitoa
- urasuunnittelua
- popmusiikin historiatuntemusta.
Miten ammatillinen koulutus voisi antaa paremmat valmiudet kansainväliseen uraan?
- Luodaan opiskelijoille mahdollisuuksia verkoistoitua kansainvälisesti.
- Vaalitaan omaperäisyyttä ja kannustetaan persoonalliseen musiikilliseen ilmaisuun.
- Huolehditaan kouluttajien valmiuksista opettaa modernin popin ja elektronisen musiikin tekemistä sekä englanniksi sanoittamista.
- Opetetaan bisnestaitoja ja urasuunnittelua.
- Lisätään joustavuutta opetussuunnitelmiin.
- Suhtaudutaan kansainvälistymiseen potentiaalisena mahdollisuutena ja ammattilaisuuden näkymänä.
- Eri maiden musiikkimarkkinoissa ja -trendeissä on isoja eroja.
- Moni musiikintekijä haluaa aloittaa uransa kansainvälisillä markkinoilla ilman, että hankkii ensin menestystä Suomessa.
Miten musiikintekijöiden ammatillinen koulutus pysyy kehityksessä mukana?
- Palkataan oppilaitoksiin kansainvälisen toiminnan koordinaattoreita.
- Lisätään oppilaitosten rahallisia resursseja, jotta opetus ei jää jälkeen musiikkiteknologian kehityksestä ja kansainvälisten musiikkimarkkinoiden vaatimuksista.
- Vahvistetaan oppilaitosten välistä yhteistyötä.
- Vahvistetaan toimialan ja oppilaitosten yhteistyötä.
- Lisätään rahoituksen ennakoitavuutta.
- Kitketään sukupuolittuneisuutta ja lisätään saavutettavuutta.
- Varmistetaan rahoituksen ennakoitavuutta.
- Huolehditaan kouluttajien valmiuksista.
- Huomioidaan, että vaadittavat valmiudet ovat muitakin kuin musiikillisia.
- Muutetaan asennetta toimialan ja koulutuksen välillä.