Kehuja ketjukirjeenä -kampanja toi esiin arvostuksen musiikkialan ammattilaisten keskuudessa
Lokakuun alussa Music x Media -tapahtumassa julkaistu Kehuja ketjukirjeenä -kampanja on tarjonnut Suomen musiikki- ja kulttuurialan toimijoille alustan, jossa kollegat voivat jakaa kiitoksia ja arvostusta toisilleen. Kampanja sai lokakuun aikana yli 300 kehua, ja sen järjestäjinä toimivat Teosto, Suomen Musiikintekijät ja Musamimmien päivän työryhmä.
Kehuseinä on ollut keino nostaa esiin alan ammattilaisten monipuolista osaamista, tiimihenkisyyttä ja persoonallisia piirteitä. Kehut kuvastavat sekä musiikkialan yhteisöllisyyttä että monenlaista arvostusta kollegoita kohtaan.
Kehuseinällä on korostunut kiitollisuus kollegojen ammattitaidosta, oman ajan antamisesta toiselle ja tärkeistä neuvoista. Monet ovat kiittäneet kollegojaan ammatillisesta tuesta erityisesti haastavissa tilanteissa. Lisäksi seinällä on korostunut työyhteisön merkitys, yhteistyön avoimuus ja kannustava ilmapiiri, jotka kaikki lisäävät työn iloa ja sujuvuutta.
Moni kehu on osoitettu inspiroivalle johtajalle tai liiderille, usein kiitoksena kehittävän ja inspiroivan työilmapiirin luomisesta. Kehuja luovuudesta ja uusista näkökulmista saivat runsaslukuisesti myös luovien alojen eri taiteilijat.
Uudet ideat, rohkeus kokeilla jotain erilaista ja alan kehittäminen ovat eniten kehuseinällä nostettuja tapahtumia. Moni kiitti myös tärkeää opetustyötä ja erityisesti nuorten, tulevien tekijöiden tukemista.
Kehuja ketjukirjeenä -kampanja sai alkunsa Teoston yhdenvertaisuuskyselystä keväällä 2024. Sen yksi havainto oli, että musiikkialalla on runsaasti erilaista epäasiallista käytöstä, jota kohdataan erityisesti kollegoiden taholta. Yleisintä oli vähättely, asiantuntemuksen aliarviointi tai tunnustuksen puute.
Tämä nosti esiin tarpeen kiinnittää huomiota musiikkialan työskentelyilmapiiriin. Musiikki & Mediassa esiintyneen työpsykologi Marjukka Laurolan mukaan toisia vähättelevä ilmapiiri supistaa luovuutta, lisää pelkoa ja synnyttää kyräilyä ja kateutta. Hyvää kannattaa siis ruokkia erityisesti luovalla alalla kuten musiikin tekijöiden joukossa.
”Arvostava kommentti rakentaa turvallisen ympäristön uusille ideoille. Halusimme, että musiikkialalla kaikilla olisi mahdollisuus nauttia kannustavasta ilmapiiristä, joka edistää luovuuden kukoistamista, vahvistaa yhteistyötä ja motivoi jokaista antamaan parhaansa.”, sanoo kampanjan alullepanija, Teoston viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Vappu Aura.
“Kehut jäävät usein kohteelta itseltään kuulematta, sillä hyvää puhutaan lähinnä selän takana. Se on harmillista, koska kehu kollegalta voi olla tosi voimaa antava asia erityisesti tällaisella kilpaillulla alalla, jossa moni tekee luovaa työtä yksin. Olisi hyvä muistaa, että kehu toiselle ei koskaan ole itseltä pois”, sanoo kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa mukana ollut Suomen Musiikintekijöiden koordinaattori ja Musamimmien päivän perustaja Jojo von Hertzen.
Kehuja ketjukirjeenä kampanja päättyy lokakuun lopussa mutta sivusto on auki vielä vuoden 2024 loppuun asti. ”Toivomme, että ihmiset rohkaistuisivat tulevaisuudessa antamaan kehut ja arvostavat kommentit suoraan henkilöille itselleen. Jokaisella meillä on mahdollisuus luoda hyvää ilmapiiriä ympärilleen”.