Musiikintekijöiden päivä
14.15 Säv. San. Sov? – Sovittaminen musiikintekijän työkaluna
Tässä keskustelussa kuulet sovittamiseen erikoistuneilta tekijöiltä heidän työtapojaan ja näkemyksiään sovitusten tekemiseen. Millaisilla työprosesseilla erilaisia sovitustilauksia tekevät musiikintekijät lähestyvät sovittamista? Keskustelun moderoi Rolf Gustavson ja keskustelemassa ovat musiikintekijät Timo Alakotila, Bettina Bergström ja Marzi Nyman.
Käsittelyssä on mm. orkesterisovituksien, mediasäveltämisen ja popmusiikin näkökulmat. Keskustelussa kerrataan myös sovittamiseen liittyvät ohjeet ja käytännöt Suomessa ja kansainvälisesti.
Rolf Gustavson (mod.)
Rolf Gustavson on säveltäjä, sovittaja ja orkestroija. Hän on valmistunut säveltäjäksi Sibelius-Akatemiasta ja opiskellut elokuvamusiikkia Hollywood Music Workshopissa Itävallassa.
Gustavson on sovittanut musiikkia muun muassa Apulannan, Anna Puun ja Tuure Kilpeläisen orkesterikonsertteihin. Hän on orkestroinut musiikkia kymmeniin elokuviin. (mm. Tunturin Tarina, Supermarsu 2, Vinski ja näkymättömyyspulveri).

Timo Alakotila
Säveltäjä, sovittaja, muusikko Timo Alakotila on vaikuttanut noin 40 vuoden ajan suomalaisessa musiikkikentässä musiikin eri tyylilajien parissa. Kansanmusiikki erikoisalanaan hän on työskennellyt, soittimenaan piano ja harmoni, muun muassa Maria Kalaniemen, JPP-yhtyeen, Nordik Treen (Ruotsi/Suomi), Karen Tweedin (UK), Kristine Heebøllin (DK), Tango- orkesteri Unton, T forThreen, Catriona Macdonaldin (UK), Johanna Juholan ja monien muiden kanssa.
Bettina Bergström
Bettina Bergström on suomalainen musiikkituottaja ja pianisti, jonka sävellyksiä on kuultu useissa kansainvälisissä TV- ja elokuvatuotannoissa.
Hänen sävellyksiään ja tuotantojaan on synkronoitu mm. seuraaviin: Grey’s Anatomy -TV-sarja, The New Look -traileri (Apple TV+), White Bird: A Wonder Story -traileri (Lionsgate), The Handmaid’s Tale: Season 4 -teaseri (Hulu), Googlen mainos, sekä LA Lakersin Magic Johnson -dokumentin traileri (Apple TV+).
Bettina on tehnyt useita sync-remix-yhteistöitä maailman kärkiartisteille, kuten Billie Eilish, Ariana Grande, The Weeknd, John Lennon, Norah Jones ja Maggie Rogers. Lisäksi hänen tuotantojaan on ollut mukana Calm App Sleep Remix Series -julkaisussa, joka sisälsi yhteistyötä Jhené Aikon ja Andrea Bocellin kanssa.
Hänen säveltämänsä musiikki Ad Councilin Covid-kampanjaan voitti The Anthem Awards -palkinnon, ja Maggie Rogersin Back In My Body -remix sai AICP Awards -ehdokkuuden kategoriassa Best Licensed Soundtrack. Bergströmin kustantajana toimii Silo/Ultra Music Publishing.
Markus ”Marzi” Nyman
Marzi Nyman aloitti musiikkiopinnot Lohjalla, Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa 7-vuotiaana pianolla, ja opiskelu jatkuu yhä Sibelius-Akatemiassa, sävellyspainotteisena. Sähkökitaran paljastuttua sointinten kuninkaaksi Marzin ollessa 6. luokalla vaihtui painopiste rytmimusiikin monenkirjavaan opiskeluun. Lukioikäisenä Nyman aloitti kiivaan keikkailun, joka on lasten syntymän myötä jalostunut sävellys- ja sovituspainotteiseksi työnkuvaksi.
Isoimpia sävellystöitä ovat STIMMUNG/Fearless Beauty Tapiola Sinfoniettalle (2024), Viulukonsertto Antti Tikkaselle (2023), Trumpettikonsertto Jukka Eskolalle (2017) ja Big Band-sarja Espoo Suite Espoo Big Bandille (2019). Nyt työn alla on Nokkahuilukonsertto Big Bandille ja kvintetto harmonikalle ja jousikvartetille. 2026 kantaesitetään Nymanin toinen sähkökitarakonsertto.
Sovituksia Marzi on rustannut runsain mitoin; ajankohtaisimpina Club for Fiven ja Tapiola Sinfoniettan yhteisprojekti, Olavi 360 Musiikkitalossa, Apulannan ja Sinfonia Lahden yhteiskonsertti sekä Tuure Kilpeläisen orkesteriproggis. Arria niin sanotusti pukkaa myös kamarikokoonpanoille ja omiin orkesterikonsertteihin aika jatkuvalla syötöllä.
Marzi Nyman on Tapiola Sinfoniettan taiteellinen partneri ja Espoo Big Bandin kapellimestari. Palkinnoista mainittakoon Teosto-palkinto debyyttilevystä ”Marzi” ja Espoon kaupungin kulttuuripalkinto.