Verkkokauppa alkaa

Pääkirjoitus

Verkkokauppa alkaa

Poko Records, Levy-yhtiö ja Suomalaisen Musiikin Osuuskunta ovat ensimmäisinä suomalaisina liikkeellä musiikin maksullisessa verkkolevityksessä. Poko Records käyttää ruotsalaisen Deodotcom -yhtiön palveluja, Levy-yhtiö ja SMOK turvautuvat suomalaiseen osaamiseen.

On valitettavaa, ettei Poko löytänyt suomalaista yhteistyökumppania. Kun suomalaiselle yleisölle suunnattua musiikkia ryhdytään jakelemaan Ruotsista käsin, jää huomattava osa markoista naapurimaahan. Samalla käy niin, että tekijänoikeusmarkkojen hallinnoinnin hoitaa ensisijaisesti Ruotsin Stim (ja Stim:n ncb-osasto) eikä Teosto. Tämä taas merkitsee mm. kansallisten varojen jäämistä Ruotsiin esityskorvausten osalta.

Lähivuodet tulevat näyttämään, miten suosittua musiikin verkkolevityksestä tulee ja miten se muuttaa musiikin markkinoita ja tekijänoikeuksien hallinnointia. Innokkaimmat näkevät jo edessämme maailman, jossa musiikin tekijät ja esittäjät ottavat ohjat omiin käsiinsä. He eivät enää tarvitse isoja levy-yhtiöitä tai kustantajia; riittää kun omassa kotistudiossa tehty digitaalinen äänitys tai biisin nuotti siirretään omalle kotisivulle fanien imuroitavaksi. Myös tekijänoikeuksiin liittyvä rahaliikenne voidaan hurjimpien visionäärien mielessä hoitaa omatoimisesti.

Muutoksia on verkkoympäristössä varmaankin odotettavissa. Maailman musiikkimarkkinoita hallitsee tällä hetkellä viisi megaluokan levy-yhtiötä ja kustantajaa (Warner, EMI, Universal, BMG ja Sony). Ne eivät ole pitäneet kiirettä nettikaupan aloittamisessa. Vasta mp3-musiikin hurja suosio on saanut ne tosissaan liikkeelle. Niiden strategiaan kuuluu osaltaan SDMI-turvajärjestelmä vesileimoineen. Samalla ne kuten moni muukin odottaa, että EU:n tekijänoikeuksia ja sähköistä kauppaa koskevat direktiivit antavat riittävän suojan musiikin oikeudenhaltijoille.

Oli odotettua, että ensimmäiset suomalaiset nettikauppaajat löytyivät viiden suuren ulkopuolelta. Yhtä odotettua oli se, että kaikki ovat päässeet tekijänoikeusmaksuista sopimukseen (Levy-yhtiö ja SMOK Teoston, Pokoa edustava Deodotcom Stim:n kanssa). Puhe siitä, että tekijänoikeudet ja Teosto olisivat nettikaupan jarru, on pelkkää puppua. Sen sijaan riittävän suojan puuttuminen voi kyllä jarruttaa kehitystä.

Näillä uusilla markkinoilla tekijät voivat muutenkin olla iloisia Teostostaan, joka seuraa kehitystä ja tekee puolestamme sopimuksia. Niin kauan kuin tekijä on Teoston asiakas, hän ei voi mennä omin päin luovuttamaan esitys- tai mekanisointioikeuksiaan kertakaupalla tai pilkkahinnalla. Ostajia varmaan kohta löytyisi jopa teleoperaattoreista. Nyt isoimmatkin levy-yhtiöt joutuvat neuvottelemaan yhteisen Teostomme kanssa niistä ehdoista, joilla musiikkiamme verkossa saa käyttää.

Verkkokaupan rinnalla myös tv ja radio siirtyvät digiaikaan. Ja myös nämä muutokset heijastuvat teostomaailmaan. Ja kun valtaosa Teoston tuloista tulee sähköisestä viestinnästä, muutokset voivat olla melkoisia.

Martti Heikkilä


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 4/1999

Selaa lehden artikkeleita