Teos: "Paeta jos voisin" Osa 1

Teos: ”Paeta jos voisin” Osa 1

Rytmikäs olo, komppia, svengiä, eli rummutusta sämplerillä ja kahdella rumpukoneella. Tietokoneella ohjaten, tunteella muokaten. Kitaratyylistä riffiä syntikasta, mattoa toisesta elektronisesta soittimesta. Pehmeän pyöreätä bassoa sopivasti kaiken alle. Säkeistöä, kertosäettä, introa, jne.., vielä kun keksisi laulajalle melodiaa.

Teoksen eri osia yhdistellen syntyy teoksen ensimmäinen versio. Parin päivän työn jälkeen demoversio kasetille ja sanoittajalle, viikon päästä sanat on paperilla, vielä viikko ja laulu on kevalevyllä laulettuna. Demolaulujen jälkeen sovitusta hiotaan vielä vähän. Ihmeellisen valaistuksen jälkeen teokseen ilmestyy rumpuvälikohta, kuinka näin pääsi käymään on hämärän peitossa, mutta lopputulos on onneksi toimiva. Päivän verran miksausta ja teos alkaa muotoutua esitettävään kuntoon. Levy-yhtiön hyväksynnän jälkeen musiikki miksataan lopulliseen muotoonsa datille. Laulut äänitetään ja miksataan eri studiossa. Teoksesta tehdään vielä kaksi muuta erityylistä sovitusta/versiota, toinen levy-yhtiön pyynnöstä ja toinen artistin. Versioihin käytetään alkuperäisen version miksattuja lauluja, joten musiikillinen sovitus ja tunnelta on eri, mutta laulu sama. Hyväksyntä levy-yhtiöltä ja vuorossa onkin jo masterointia, valokuvia, logoja, kansisuunnitelmia, yms… Näin on syntynyt teos: ”Paeta jos voisin”.

Vuoden aikana syntyy muutama kymmenen teosta, mutta aina eri tavalla. Teoksen lähtökohtana voi olla esim. riffi, sämple, sanat tai vaikkapa tv-ohjelma. Tietokoneella työskentely on siitä erikoista ja luovaa, kun kaikki mitä luot ja olet koskaan luonut, on koko ajan olemassa ja muokattavissa. Editoidessa pientä yksityiskohtaa voi laajempi kokonaisuus soida taustalla ja muutos kuuluu heti. Valmiin teoksen voi sovittaa kokonaan uudestaan tai teoksen voi yhdistää toiseen teokseen. Erikoista on myös se, että tietokonestudiossa voi halutessa tehdä kaiken ensimmäisestä sävelestä valmiiseen CD-masteriin, joten myös äänittäminen ja mksaaminen voivat olla osa säveltämistä.

Luovan ja antoisen teosvuoden jälkeen saapuu tammikuu – IIK! Alkaa paniikki, pitäisi tehdä teosilmoituksia, mutta ei ole teosilmoituslappuja. Viimeisimmästä Teostorystä löytyy Teoston asiakaspalvelun numero (09-681011).

– Teoston asiakaspalvelu, hyvää päivää, vastaa Nina, ja lupaa laittaa teosilmoituslappuja tulemaan.

Koska teoksilla on useimmiten enemmän kuin yksi tekijä, allekirjoitukset teettävät jonkin verran töitä, mutta ehdottomasti vaikeinta on muistaa kaikki vuoden aikana syntyneet teokset, niiden nimet ja varsinkin mihin tarkoitukseen ne käytettiin. Kopiokone auttaa muistamaan jo tehdyt ilmoitukset, joten kopioin kaikki ennenkuin laitan ne kirjekuoreen. Otan ylimääräiset kopiot niistä teoksista, joissa on muitakin tekijöitä ja toimitan kopiot heille. Teoston osoite kuoreen ja postiin.

Seuraavana päivänä Teostoon saapuu laatikkokaupalla postia, koska (melkein) kaikki muutkin teoksenilmoittajat ovat heränneet. Kirjeitä vastaanottaa ja aukaisee asiakaspalvelun Nina, joka ensitöikseen leimaa teosilmoituksen ylänurkkaan saapumispäivämäärän. Jos ilmoituksesta puuttuu jotain, esim. allekirjoitus, ottaa Nina ilmoituksesta kopion ja palauttaa alkuperäisen korjauspyynnön kera paluupostissa.

Kun teosilmoitukset on leimattu ja tarkastettu, vie Nina ne Tapiolle, joka on ohjelmistoasiamies. Tapion tehtäviin kuuluu luokitella teokset ja päättää vapaiden teosten sovitusten osuuksista. Vaikeissa tapauksissa päätöksenteko siirtyy kuuden henkilön ohjelmistotoimikunnalle, jolle Tapio tekee alustavat ehdotukset. Tapiolta teosilmoitukset siirtyvät Hellulle, Raijalle ja Anulle. He tallentavat kaiken teosilmoituksessa olevan tiedon tietokoneelle. Jos ilmoituksessa on täytetty ”lisätietoja” kohtaan esim. ”Teos esitetty TV2:ssa kesällä Paavo Nurmi -ohjelmassa”, tallennetaan tämäkin tieto tietokoneelle, koska tietoa voidaan tarvita, kun yritetään yhdistää teos ja esitys joilla on hieman eri tiedot. Myös teoksen mahdolliset eri nimet tallennetaan samasta syystä.

Teosilmoituslapun viimeinen tehtävä on odottaa mapissa arkistohuoneen hyllyllä, ei tosin yksin, sillä on satojatuhansia kavereita ja koko ajan tulee lisää. Teoston rekisterissä on tällä hetkellä 785.424 (aktiivista) teosta, niistä arviolta 250.000 kotimaisia. Viime vuonna niitä rekisteröitiin noin 58.000, mistä kotimaisia oli noin 25.000. Teokseksi lasketaan tällöin myös eri sovitukset.


teksti: Otto A.


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/1998

Selaa lehden artikkeleita