Teoksen tarina, osa 2

Teoksen tarina, osa 2

(Alkuperäinen julkaisuvuosi 1998)

Kun teos äänitetään ja tuotetaan äänitteelle, tulee kuvaan (ääneen) mukaan ”Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeustoimisto GRAMEX r.y.” kuten virallinen nimi kuuluu, mutta helpompi on sanoa vain GRAMEX. GRAMEX perustettiin vuonna 1967 valvomaan ja edistämään äänitteillä esiintyvien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeuslaissa säädettyjä oikeuksia. Taiteilijat ja tuottajat tekevät sopimuksen GRAMEXin kanssa asioiden hoitamisesta. GRAMEX pitää rekisteriä taiteilijoista, tuottajista ja äänitteistä. Äänitteillä olevia biisejä eli uria on rekisterissä 700.000, joista suomalaisia 260.000 ja ulkomaalaisia 440.000. Suomalaiset urat lisääntyvät n. 20.000/vuosi. Kun äänitettä käytetään radio- tai tv-lähetyksessä tai jossain julkisessa paikassa, tulee käyttäjän maksaa siitä GRAMEX-maksu. Tällaisia soittotapahtumia oli esim. vuonna 1997 paikallisradioissa yli 3,7 miljoonaa ja Yle:llä yli 640.000. GRAMEXissa nämä ilmoitetut soittotapahtumat kohdistetaan rekisterissä oleviin äänitetietoihin. Tämä kohdistaminen tapahtuu 70% automaattisesti ja 30% käsin. Automaattisen kohdistamisen mahdollistaa tietokoneella toimitetut käyttötiedot. Käyttäjiltä saadut rahat jaetaan kerran vuodessa tilityksenä puoliksi äänitteen tuottajan ja taiteilijoiden kesken. Ulkomaalaisten äänitteiden käytöstä saadut rahat käytetään suomalaisen äänitetuotannon edistämiseen Suomessa, mutta tähän on ilmeisesti tulossa muutos.

”Esittävä taiteilija” äänitteellä tarkoittaa kolmea eri asiaa: solisti, kapellimestari ja muusikko/laulaja. Solisti on se joka on kuuluisa, kapellimestari määräilee ja muusikko on se joka tekee kaiken likaisen työn. Solisti ja kapellimestari on suhteellisen ymmärrettäviä juttuja, mutta miksi kaikki muut äänitteellä esiintyvät ovat muusikko/laulaja, eli kitaristi, taustalaulaja, ohjelmoija ja bongonsoittaja on muusikko/laulaja. GRAMEXin säännöissä sanotaan vielä että ”taiteilijan esityksen tulee kuulua esittävän taiteen piiriin”. Mitä on henkilö joka skrätsää vinyylilevyä, muokkaa ääntä tietokoneella ja siirtää lopullisen äänen toisen tietokoneen kovalevylle? Entäs kuinka ilmoitetaan äskeisen esimerkin käyttämän vinyylilevyn esittävien taiteilijoiden ja tuottajan osuudet? Eikö paras olisi jos kaikki ilmoittaisivat reilusti mitä ovat äänitteellä soittaneet ja/tai laulaneet. Ääniteilmoituksessa oleva ”0”, eli osuuksien määrä kappaleessa on kohta, jota en täysin ymmärrä, mutta olen pärjännyt koska GRAMEXin esitteessä on kaiken edellä mainitun kumoava teksti ”yhtyeen jäsenet voivat keskenään sopia, että taiteilijoiden osuus jaetaan tasan yhtyeen jäsenten kesken niin, että kaikki ilmoitetaan muusikoiksi (myös solisti)”. Koska keskinäisen jaon voi sopia, GRAMEXin kannattaisi siirtyä käyttämään lomaketta, jossa olisi osuuksien kohdalla prosenttiosuus ja taiteilijaryhmän kohdalla tietty määrä taiteilijanimikkeitä +”muu mikä?” -kohta. Teosilmoituksen tapaan tulisi tuottajien ja taiteilijoiden laittaa allekirjoituksensa myös ääniteilmoitukseen, jotta kaikki osapuolet olisivat tietoisia ilmoitetuista tiedoista. Mistä taustalaulaja tietää mitä ison levy-yhtiön ääniteilmoituksen tekijä ilmoittaa GRAMEXille?

50% GRAMEX-korvauksista saa tuottaja, jonka velvollisuuksiin ääniteilmoituksen täyttäminen kuuluu. Käytännössä äänitteen tuottaja on levy-yhtiö, eikä se henkilö, jonka nimi on mainittu tuottajaksi äänitteessä. Äänitteeltä löytää tuottajan katsomalla kohtaa P, sen jälkeen lukee tuottaja ja julkaisuvuosi. Muita äänitteissä olevia merkintöjä on © =tekijänoikeuksien haltija (tässä kohdassa ”manus” tarkoittaa, että teosta ei ole kustannettu) ® =rekisteröidyn tavaramerkin haltija. Teosten kohdalta mahdollisesti löytyvä kirjainyhdistelmä on ISRC-tallennekoodi (The International Standard Recording Code), joka on kansainvälinen ja kaikilla teoksilla on omansa. ISRC-koodista selviää maa, tuottaja, vuosi ja juokseva teosnumero. Jos kaikki teokset olisivat ISRC-koodattuja ja jos kaikki käyttäisivät niitä, olisi kaikki paljon helpompaa. Äänitteeltä tulisi vielä löytyä kappaleen nimi, säveltäjä, sanoittaja, sovittaja, kääntäjä, kustantaja ja kappaleen kesto. Mielestäni mitä enemmän tietoa sen parempi.

Tuottaja eli levy-yhtiön edustaja tekee ääniteilmoituksen ja lähettää sen ja äänitteen etiketin/levykannen GRAMEXiin, jossa miljoonien tietojen yhdistäminen tuottaa levy-yhtiöille ja taiteilijoille rahaa.


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/1998

Selaa lehden artikkeleita