Kuka haluaa lisää taustamusiikkia?
Mitä enemmän taustamusiikki soi kaupoissa, linja-autoissa, uimahalleissa, messuilla tai hotellien hisseissä, sitä enemmän Teosto voi kerätä tuloja. Mitä useammassa puhelimessa saa kuunnella jonotusmusiikkia, silloin kun tavoittelemani henkilö puhuu toista puhelua, sitä enemmän Teoston tilinpäätös kaunistuu. Hurraa!
Viime keväänä Teoston vuosikokouksessa käytettiin monta puheenvuoroa sitä vastaan, että Teosto pyrkisi aktiivisesti lisäämään taustamusiikin kysyntää. Vuosikertomukseen kirjoittamassaan toimitusjohtajan katsauksessa Jaakko Fredman kirjoitti: Vastaisuudessa aktiivisen toimintamme tulee suuntautua siihen, että musiikkia käytettäisiin yhä suuremmassa määrin. Tämän toiminnan tehostamiseksi on organisaatiotamme jo vahvistettu.
Elviksen puheenjohtaja Juhani Leinonen muistutti tähän kohtaan viitaten, että Teoston tehtävänä ei ole markkinoida musiikkia vaan katsoa tekijöiden oikeuksien perään ja hallinnoida teoksia. Jaakko Fredman vastasi, että tuntuu vallitsevan erilaisia käsityksiä siitä, mitä markkinoinnilla tarkoitetaan. Suomen kielen perussanakirjan mukaan sillä tarkoitetaan seuraavaa: toimittaa myyntiin, markkinoille, myydä, edistää jonkin myyntiä, mainostaa.
Teoston johtokunta hyväksyi äskettäin esityksen vuoden 1999 toimintasuunnitelmaksi. Kokouksesta kantautuneiden tietojen mukaan nytkin käytiin vilkasta keskustelua Teostosta taustamusiikin markkinoijana. Toimintasuunnitelma hyväksytään Teoston vuosikokouksessa 22. huhtikuuta. Silloin Teoston jäsenten on syytä ottaa selvä kanta siihen, tuleeko Teoston pyrkiä taustamusiikin käytön lisäämiseen vai ei.
Teoston tehtävänä on tietysti myöntää lupia tekijänoikeudella suojatun musiikin käyttämiseen, periä tästä käytöstä korvaus ja tilittää se niille tekijöille, joiden luomaa musiikkia on käytetty. Lupaehdoista ja käyttömaksuista tiedottaminen kuuluu myös Teoston tehtäviin. Mutta kaiken tiedottamisen ja markkinoinnin raja tulee asettaa tähän: Teoston tehtävänä ei ole luoda taustamusiikin kysyntää vaan ainoastaan vastata jo olemassa olevaan kysyntään tiedottamalla siitä, miten lisensiointi käytännössä tapahtuu.
Taustamusiikista keräämistään tuloista Teosto käyttää nykyisin huomattavan osa kulttuuripoliittisiin tukisiirtoihin. Tällöin voidaan kauniisti puhua vakavan musiikin ja muun marginaalimusiikin tukemisesta. Tällöin kuitenkin tarkoitus pyhittää keinot. Ja vaikka taustamusiikin markkinointi lyhyellä tähtäimellä Teoston tuloja lisäisikin, pitkällä tähtäimellä se kaivaa maata Teoston koko tulevaisuudelta. Musiikin tuputtaminen ja halpamyynti johtaa inflaatioon ja markkinoiden kyllästymiseen.
Martti Heikkilä