Arvovalintoja?
Kesällä kärvistelin mökkini uuden laajakaistan kanssa. Kun homma ei pelaa, se ei pelaa. Kypsyin roikkumalla teknisen- ym. asiakasavun palvelupuhelimien luurin päässä. Samat biisit sai kuunnella moneen kertaan. Aloitin taisteluni heinäkuun alussa. Kiivas ja vaiherikas sinnittely tuotti tuloksen elokuun puolessavälissä: Mökin laajakaista ryhtyi toimimaan. Melkoinen saavutus niinkin korkean tekniikan ja teknologian maassa kuin Suomi. Aikoinaan vanhassa Neuvostoliitossa kaiketi jonotettiin jääkaappia huomattavasti pidempään, autosta ja puhelimesta puhumattakaan.
* * * * *
Tätä kirjoittaessa valtioneuvoston kanslia tekee teollis- ja tekijänoikeuksista selvitystä. Luovan työn tekijöiden piirissä selvityksen käsittelyä tullaan seuraamaan mielenkiinnolla.
Luova-ala on yhtä mieltä. Tekijänoikeusasioiden valmistelun tulisi säilyä opetusministeriössä. Siirtoa työ- ja elinkeinoministeriöön (TEM) puolustellaan elinkeinoelämän eduilla. Menestyksen este ei kuitenkaan ole tekijänoikeusasioiden säilyttäminen opetusministeriössä, jonka asiantuntemus on korkealuokkaista. TEM:n ja OPM:n yhteistyö- ja koordinaatiomahdollisuuksia tekijänoikeuteen pohjaavan elinkeinotoiminnan tukemiseksi ja edistämiseksi ei ole edes kunnolla selvitetty. Mutta siirtoesityksen takana olevat suuret mediayritykset tuskin sitä haluavatkaan..
* * * * *
Vaikka monet luovan alan järjestöt ja taiteilijat ovatkin opetusministeriön kannalla, kertoi valtakunnan pääsanomalehti (HS 3.10) oudon uutisen: siirtoa työ- ja elinkeinoministeriöön mediajättien sekä kansalaisjärjestö Electronic Frontier Finlandin (EFF) kanssa samassa rintamassa kannattavat maamme taideyliopistot. Haloo? Missä mennään?
Lähialueillamme ja suurimmissa EU-maissa tekijänoikeusasioita hoidetaan menestyksekkäästi kulttuuriministeriössä, joissakin maissa myös oikeusministeriössä. Kenellä olisi otsaa väittää, että esim. Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Ranskassa, Saksassa ja vaikkapa Espanjassa alan sisältötuotanto ja tekijänoikeustalous olisi alikehittynyttä? Tekijänoikeuksien hallinnointi elinkeino- ja teollisuusministeriössä ei siis ole EU:n käytäntö, puhumattakaan sääntö. Pikemminkin päinvastoin.
Mutta en minä tässä riitaa hiero. Oman alansa osaava kauppa- ja teollisuusministeriö on antanut loistavasti tukea mm. suomalaisen musiikin vientiponnistuksille. Uskon edelleen alan yhteistyöhön myös uuden TEM:n kanssa. Teosto toteaa lausunnossaan: ”Päätös tekijänoikeusasioita hallinnoivasta ministeriöstä on kansallinen kulttuuripoliittinen ratkaisu ja arvovalinta – yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä ja seurauksiltaan erittäin pitkävaikutteinen.”
Siksi opetusministeriö.
.
* * * * *
Suomalaisessa viihde-elämässä on jo aikaa käännetty uusi lehti. On löydetty sähköinen halpahallijournalismi. Huolestuttavan monia ihmisiä kiinnostaa kuuluisuus ja julkisuus, keinolla millä hyvänsä ja niinpä pienin kustannuksin saadaankin esim. televisio-ohjelmaa aikaiseksi. Vaikkapa Maajussille morsian. Pari tavista saatetaan yhteen, taltioidaan parin säpinöitä ja niinpä ohjelman jälkeen myös aikakausi- ja iltapäivälehdistö löytää leikkelettä leivän päälle: Olikohan se Tuomo tuon Maijan kanssa aitassa? pohtii uutinen. Suhde, jota ei kaiketi ollut olemassakaan päättyy ennen alkamistaan. Eli ristiäiset ennen vauvan syntymää?
* * * * *
Lehdissä on pohdittu hyvää ja huonoa musiikkia. Eräänä iltana mietimme asiaa kotona. Tasapuolisuuden vuoksi valitsimme samana vuonna (1902) syntyneet erilaiset säveltäjät. Erilaiset muun muassa siten että toinen on nainen, toinen ei. Helvi Leiviskä ja Georg Malmstén. Tutkimme tekijöiden tuotantoa vuodelta 1935. Leiviskän Kolmoisfuugaa ja Malmsténin musiikkia elokuvaan Syntipukki. Asia ei ole vieläkään selvinnyt.
Jani Uhlenius
-Janitsaari