Kenelle striimaustulot menevät?
Oletko miettinyt kenelle Spotify-kuukausimaksusi menevät?
Niin minäkin, ja nyt Saksan Teosto eli GEMA teki striimauspalveluista laajan selvityksen.
Verojen jälkeisestä summasta keskimäärin 30% menee striimauspalvelulle, eli esimerkiksi Spotifylle.
55% menee levy-yhtiön ja artistin jaettavaksi: keskimäärin tästä menee 77% levy-yhtiölle ja 23% artistille (performers) riippuen levytyssopimuksesta.
Loput 15% jääkin sitten biisin säveltäjälle ja sanoittajalle (authors), joskin tästä kustantajien osuus on keskimäärin kolmannes, sillä suuri osa biisintekijöistä toimii jonkun kustantajan kanssa.
Näin ollen GEMA laskee, että biisin varsinaiset alkutuottajat eli artisti ja kirjoittajat saavat striimipotista keskimäärin 22.4% osuuden. Se tuntuu ainakin omasta mielestäni aika pieneltä, koska nykyään ei esimerkiksi ole fyysisten levyjen painatus- ja jakelukuluja.
Kolme suurta levy-yhtiötä oli neuvottelemassa alkuperäistä jakoa, ja alkuvaiheessa samat yhtiöt olivat myös pienillä osuuksilla osakkaina Spotifyssä. Isot yhtiöt hallitsevat valtaosaa markkinoista, niistä jokaisella on omat kustantamonsa, eikä niillä ole intressiä lähteä ajamaan biisintekijöiden asemaa, koska liikevaihto on viime vuosina ollut taas mukavasti kasvussa.
En sinänsä halua demonisoida näitä levy-yhtiöitä tai niiden työntekijöitä, koska yritykset tekevät laillista tehtäväänsä, eli tuottavat voittoa omistajilleen.
Esimerkiksi tällaisia asioita pyritään selvittämään Suomen Musiikintekijät ry:ssä (myös Euroopan tasolla ECSA:n kautta), joten jos teet musiikkia duuniksi etkä vielä ole jäsen, suosittelen liittymään! Tästäkin aiheesta on varmasti tulossa keskustelua myös Music X Mediassa Tampereella syyskuun lopussa.
[Kirjoitus on julkaistu alun perin Facebook-postauksena.]
Suomen Musiikintekijät ry:n hallituksen jäsen