Elämää hittien takana

ELVIS-BLOGI

Elämää hittien takana

"Hittejä on monenlaisia. Osa pärjää suoratoistopalveluissa, toiset radioissa - jotkut molemmissa. Moni kappale, joka ei päädy suoratoistopalveluiden TOP-50 -listoille, voi elää paljon pidemmän elämän kuin tämän viikon Spotify-hitti."

Viime aikoina on ollut paljon huolestunutta keskustelua siitä, ettei kukaan tee enää albumeita, maailman janotessa ainoastaan urbaaneja juopottelulauluja ja Suomi-räppiä. Totuus ei onneksi ole ihan noin mustavalkoinen.

Musiikkibisnes on aina ollut hittivetoista ja se on edelleen niin. Hyviä biisejä tarvitaan enemmän kuin koskaan aiemmin ja se on iloinen asia lauluntekijöille. Spotify TOP-50 -listalla korostuu 15-25-vuotiaiden musiikkimaku, eivätkä he kaipaa albumeita kuuntelemiltaan artisteilta. Heillä on aikaa kuunnella suosikkilaulunsa jopa kymmeniä kertoja päivässä ja näin muokata soitetuimpien biisien listoja oman näköisikseen. Vaikuttaa siltä, että musiikista, kuten niin monista muistakin asioista näinä päivinä, on tullut enemmän ja enemmän kertakäyttötavaraa. Lauluja tulee ja menee kuin hampurilaisia McDonaldsin tiskiltä.

Tämä on onneksi vain yksi osa koko totuudesta.

Monet ovat sitä mieltä, että suoratoistopalvelut ovat tasapäistäneet tarjontaa ja Universalin toimitusjohtaja, Kimmo Valtanen, tavallaan myöntääkin tasapäistämisen olevan heidän ydinstrategiaansa toteamalla useissa haastatteluissaan: ”Digi First”.

Itse uskon rikkaaseen musiikkitarjontaan, koska musiikkia kulutetaan edelleen paljon suoratoistopalvelujen suosikkilistojen ulkopuolellakin. Albumeita kuunnellaan ja keikoilla käydään. Siksi huudan: ”Music First!”.

Hittejä on monenlaisia. Osa pärjää suoratoistopalveluissa, toiset radioissa – jotkut molemmissa. Moni kappale, joka ei päädy suoratoistopalveluiden TOP-50 -listoille, voi elää paljon pidemmän elämän kuin tämän viikon Spotify-hitti. Mielenkiintoisena faktana todettakoon, että Kaija Koo on Suomen toiseksi striimatuin naisartisti, heti Jenni Vartiaisen jälkeen.

Tuotannoista on tullut erityisen tärkeä osa hittibiisien anatomiaa ja ne ovat tasapäistyneet jo teknologisista syistä. Ehkä ensimmäistä kertaa historiassa, kaikilla on mahdollisuus hankkia samat työkalut kuin monilla maailman huipputuottajillakin on. Superhittejä syntyy makuuhuoneissa samoilla tietokonesoftilla ja samoilla sampleilla ympäri maailman, ja Youtubesta löytyy vielä opetusvideot melkein mistä vain. Teknisesti äänitteen tekeminen ei ole koskaan ollut näin helppoa. Merkityksellisen sisällön tekeminen, sen sijaan, ei ole muuttunut yhtään helpommaksi kuin aiemmin.

Hittibiisien tekeminen vaatii usein paljon aikaa ja vaivaa. Kyky synnyttää jotain, joka tuntuu todelliselta ja kommunikoi suuren yleisön kanssa ei yleensä synny sormia napsauttamalla. Hittien nikkarointi on vähän kuin keksintöjen tekeminen, tarvitaan paljon hartiavoimia ja erehdyksiä sekä apujoukkoja, että saadaan luotua se kirkas helmi, jota maailma ihastellen syleilee.

Pop-musiikki ei ole koskaan jäänyt paikoilleen. Kun sen muutokset näkee positiivisena haasteena, säveltäjille ja sanoittajille löytyy paljon mahdollisuuksia. Ala on kasvussa ja uusia tekijöitä tulee koko ajan lisää. Musiikkibisnes kyntää suuren murroksen keskellä, jossa striimauslistat kertovat yhtä näkyvää totuutta kulutuksesta, mutta musiikin tekijöiden ja tuottajien ei pidä sokeutua kirkkaimmista valoista, sillä merkityksellistä elämää on niiden varjoissakin.

Lasse Kurki
Kirjoittaja on on helsinkiläinen muusikko-musiikintekijä, radiotoimittaja ja Warner Music Finlandin kotimaisen musiikin tuotantopäällikkö.