Musiikintekijät -logo

Yle uudisti UMK:n kesken kauden

Haastattelu

Yle uudisti UMK:n kesken kauden

Yle ei löytänyt Suomen ensi vuoden euroviisuedustajaa niiden 300 ehdokkaan joukosta, jotka osallistuivat Uuden Musiikin Kilpailuun. Yle päätti, että Saara Aalto on voittaja. Hänen kisabiisinsä valitaan keväämmällä kolmesta vaihtoehdosta. Musiikintekijät pitävät Ylen UMK-touhua moraalittomana. Yle vetoaa siihen, että sillä on UMK:n sääntöjen mukaan oikeus muuttaa kisan toteutustapaa.

UMK 2018:n ensimmäinen hakukierros oli jo tammi-helmikuussa. Lisäksi ”biisi & artisti -paketin” saattoi ilmoittaa kisaan vielä syyskuun alkupäivinä. Haku umpeutui 4. syyskuuta. UMK:n Facebook-sivu kiitti biisin lähettäneitä hehkuttaen: ”Teitä oli monta ja ilman teitä meillä ei ois koko kisaa!”

Kaikkien kisaan osallistuneiden noin 300 biisin tekijät saivat kuitenkin lokakuun lopussa ilmoituksen, etteivät ole jatkossa. Marraskuun alussa Yle tiedotti, että Suomea edustaakin Euroviisuissa Saara Aalto, joka nostettiin voittajaksi UMK:n ulkopuolelta. Ylen kertoman mukaan asiasta oli sovittu Aallon kanssa syyskuun puolivälissä. Aalto kertoo joutuneensa ”pitämään salaisuutta sisällään varsin pitkään” (HS 7.11. 2017).

Suomen euroviisu valitaan maaliskuussa kolmen sellaisen Aallon esittämän kappaleen joukosta, jotka eivät ole UMK:n satoa. Ylen mukaan Aalto on valinnut biisien tekijätiimit. Niissä on sekä ulkomaisia että kotimaisia tekijöitä, mukaan lukien Aalto itse. Aallolla on tuore levytyssopimus Warnerin kanssa. Edellinen levytyssopimus oli Sonyn kanssa, mutta se ei johtanut julkaisuihin.

Sosiaalisen median keskustelussa Yleä on arvosteltu siitä, että se tuottaa yhdelle levy-yhtiön suojissa olevalle artistille mittavan promokampanjan veronmaksajien piikkiin. Myös kisan säännöistä luistaminen kummastuttaa: UMK 2018 -sääntöjen mukaan artisti saa osallistua kisaan yhdellä biisillä eikä esimerkiksi kolmella, kuten Aalto. Puhumattakaan siitä, että kisan toteutustapa muutettiin kesken kaiken.

Musiikintekijät ry:n toiminnanjohtaja Aku Toivonen kritisoi Ylen päätöstä.

”Voiko Ylen tuleviin kilpailuihin enää luottaa? Muuttuvatko säännöt jatkossakin tällaisissa kilpailuissa? Tämänhetkisen tiedon mukaan ne voivat aina yllättäen muuttua. Luottamustamme Yleä kohtaan koetellaan nyt kovasti”, Toivonen pohtii.

Hän muistuttaa, että tekijät olivat laittaneet Uuden Musiikin Kilpailuun sekä henkisiä että taloudellisia panostuksia.

”Pettymys on suuri, kun ne kaikki pyyhitään roskiin tällä Ylen päätöksellä. Jos jokaisessa osallistuneessa biisissä on oletettavasti keskimäärin 5 osallista (tekijät, esittäjät, artisti / artistit), voidaan laskea, että pettyneiden joukossa on vähintään 1500 musiikin alan toimijaa. Mukana on ollut alan ammattilaisia.”

Toivonen kritisoi Yleä myös ylimielisestä suhtautumisesta kysymyksiin, jotka Suomen Musiikintekijät lähetti Ylelle koskien UMK:ta. Musiikintekijät ry lähetti Yleisradiolle avoimen kirjeen koskien UMK:n toteutuksen muuttamista kesken kisan. Kirje sisälsi kolme kysymystä. Niihin vastasi Ylen luovien sisältöjen päällikkö Ville Vilén. Lue kirjeenvaihto Ylen sivuilta.

”Jokainen tervejärkinen tietää, ettei UMK ole puhdas biisikilpailu”, sanoo laulaja-lauluntekijä Toivo Susi.

Hän on osallistunut kisaan useamman kerran, niin myös tänä vuonna.

”Olen indietekijä, jolla ei ole puhemiehiä. Joku sokea toivo laittaa silti osallistumaan”, Susi naurahtaa.

Naamapromo televisiossa kiinnostaisi. Toinen motivaattori on se, että biisikisoihin osallistuminen pitää yllä ammatillista osaamista.

”On mielenkiintoista lähteä rikkomaan tyylilajeja. Kisaa varten tehtiin mun yhdestä biisistä sellainen Euroviisu-henkinen sovitus. Maksoin sen tekemisestä tuottajalle joitakin satasia. Levylleni se sovitus ei tule.”

Toivo Suden mielestä Saara Aalto on nappivalinta euroviisuedustajaksi. Mutta Ylen tapa hoitaa asia noudattelee tuttua linjaa, joka ei miellytä.

”Tämä on malliesimerkki siitä, miten Yle kaventaa musiikintekijöiden mahdollisuuksia, vaikka sen tehtävä on pitää kulttuuri värikkäänä. Viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana sama ilmiö on ollut nähtävillä muuallakin, kuten Radio Suomessa. Musiikkitarjonta kaventuu entisestään ja kahteen isoon levytaloon päin kumarrellaan.”

Musiikintekijä on harmissaan siitä, ettei Yle-verosta pääse eroon.

”Kuuntelen enää vain Ylen erikoisohjelmia ja Radio Helsinkiä”, kertoo Jyväskylässä asuva Susi.

”Ehkä Yle oppii tämän vuoden farssista sen, että se lyö lukkoon kilpailun muodon ennen kisan julkistamista”, toivoo laulaja-lauluntekijä Ville Laaksonen.

Kilpailun muuttaminen kesken kaiken tuntuu Laaksosesta epäreilulta.

”Yhden artistin kutsuminen ei sinänsä ole mitenkään väärin, vaikka onkin minusta tv-katsojan näkökulmasta tylsä ratkaisu. Yle taisi perustella sitä kappaleiden huonolla tasolla, mikä on vähän kohtuutonta suomalaisia musiikintekijöitä kohtaan. Musiikillinen taso ei näyttäisi olleen UMK:n tärkein kriteeri aiemminkaan, vaan mukaan on valittu pikemminkin eri tyyppisiä esityksiä.”

Laaksosen mielestä UMK on ollut harvoja tv-tuotantoja, jotka esittelevät uutta kotimaista populaarimusiikkia. Hänen tavoitteensa kilpailuun osallistumisessa on ollut saada musiikilleen laajempaa yleisöä.

”Uskon, että saman tavoitteen jakaa suurin osa osallistujista.” Laaksonen pohtii, että kappaleiden tekemiseen uhrattu työ ei välttämättä mene hukkaan. Tosin Euroviisujen kappaleen kestolle asettama rajoitus on saattanut vaatia lisätyötä.

”Mutta kaikki osallistujat ovat aivan turhaan joutuneet tekemään esittelyvideot sekä tuottamaan muuta kilpailuun vaadittavaa materiaalia.”

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 4/2017

Selaa lehden artikkeleita