TIMO FORSSTRÖM - PUHALTAA HENKEÄ ISKELMÄÄN

Timo Forsström Haastattelu

TIMO FORSSTRÖM – PUHALTAA HENKEÄ ISKELMÄÄN

Käyrätorvea Kaartin soittokunnassa päätyönään soittava Timo Forsström on myös säveltäjä, jonka kynästä on syntynyt paljon puhallinmusiikkia isommille ja pienemmille orkesterikokoonpanoille. Viime vuosina mies on kuitenkin säveltänyt pääasiassa iskelmiä.


Timo Forsström oli Elvis ry:n johtokunnassa 1996-98,
jäi sen jälkeen kiireisiinsä vedoten pois, mutta suostui
nyt jälleen ehdokkaaksi ja valittiin johtokuntaan
seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi.

 

Toisaalta tulee sovitettua puhallinorkesterille koko ajan jotain. Viime vuonna syntyi joitakin sävellyksiä, mutta nyt vähään aikaan ei ole tullut mitään. Aika on mennyt iskelmien parissa.

Millaisia iskelmäprojekteja on paraikaa menossa? Tai tulossa?

Niistä ei viitsi kauheesti puhua ennen kuin ne on totta. Yleisesti ottaen: teen pääasiassa Jorma Toiviaisen kanssa, hänen kanssaan ideoin biisejä. Samalla mietitään kelle niitä tarjoaisi. Paljon muiden kanssa en ole ehtinyt tehdä. Se on kuitenkin harrastus; päivät täyttyy kaikesta muusta. Viimeisin juttu minkä pitäisi olla kohta valmis, on Hietasen Pentin levy.

Kerro solisteista, jotka ovat levyttäneet biisejäsi. Syksyn Sävel -finaalissahan 1999 oli mukana yksi sun sävellys?

Joo, Marionin Oven aukaisin. Se oli tällasia hauskoja sattumia. Maarit Peltoniemen viimeksi ilmestyneellä levyllä on pari biisiä, Jouni Keroselle on tehty… T.T. Purontaka, Anna Eriksson, Jouni Apajainen (Suomen tähti 1999). Biisejä on odottelemassa, kun levy-yhtiöt on ottaneet niitä hyllyyn. Ei tiedä sitten mihin niitä menee. Sen takia on hankala kertoa niistä etukäteen.

Biisisi eivät ole tilaustöitä?

Ei. Kun tuottajien kanssa on tekemisissä, niin harvoin suoranaisesti tilataan. Vinkkiä annetaan kelle voisi tarjota. Siltä pohjalta se pyörii. Kyllä tilataankin, mutta tuottajan harkittavaksi se jää.

Olit Elviksen johtokunnassa yhden kauden. Kiinnostaako järjestötoiminta yleensäkin?

Kyllä se kiinnostaa tällä musapuolella, koska on niin selkeitä asioita ajettavana, tekijänoikeusasiat ja muut, joiden kanssa jotkut ihmiset joutuu koko ajan kamppailemaan. Siinä on kiva olla mukana, sen kaksivuotiskauden aikana sen totesin. No, sitten tuli kaikkea muuta; huomasi että aikaa on hirveen vähän. Siihen pitäis pystyä uhrautumaan.

Onko jokin yleinen epäkohta tai ongelma, mikä koskee suakin tällä hetkellä?

Kun tää ei ole mulle kuitenkaan leipätyö, niin pienemmät ongelmat ei haittaa niin kauan kuin homma toimii. Biisintekijänä koskettaa tämä kustannustoiminta; mun mielestä se on Suomessa edelleen lapsenkengissä. Ehkä se johtuu siitä, että markkinat on mitä on ja ne sanelee miten homma toimi. Se on asia mikä aiheuttaa välillä hämmästystä, kustantajan rooli nimenomaan.

Sehän on edelleen varsin epäselvä, vaikka kehitystä parempaan on ainakin tapahtuvinaan?

En tiedä… Uutta takavuosiin verrattuna on esim. Warnerin kustantamo, joka toimii ikään kuin itsekseen. En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut miten ne on onnistuneet siinä. Aika monet muut kustantajathan on selkeesti levy-yhtiöiden sivukonttoreita, ei varsinaisia kustantajia.

Oletko tehnyt iskelmistäsi kustannussopimuksia, ja onko nuotteja julkaistu?

Olen tehnyt, mutta en ole varma onko julkaistu. (Nauraa.) Puhallinmusiikin kautta kustannustoiminta on paljon selkeempää, koska siellä ihan oikeesti levitetään nuotteja. Mullahan on itselläni kustantamo, Blosari-kustannus, jonka kanssa tehdään ihan oikeeta nuotin kanssa toimivaa kustannustyötä. Levyt on sillä puolella sivutuote: nuottia myydään ja levy syntyy jos syntyy.

Millä sävellät?

Työkalut löytyy tietokoneen ympäriltä. Iskelmien kanssa käytän sekvensseriohjelmia. Nuottipuoli syntyy Finale-ohjelmalla ja olen vähän Sibeliukseenkin tutustunut. Moniraituri, 8-raitainen mini-disc, on demoja varten. Kotipajameininkiä.

 

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2001

Selaa lehden artikkeleita