Täysin omilla ehdoilla

Toivo Susi

Täysin omilla ehdoilla

”Olen aina ajatellut kaikista hommista niin, että jos tie on tukossa, menen sen vierestä”, kertoo Topi Kilpi, joka julkaisee musiikkia intiaaninimellään Toivo Susi.

Laitetaanko näin: ensimmäinen bändi, Johtajameininki, veti Nokian Iisoppiin 1990-luvulla enemmän väkeä kuin Frederik?

”Laita vaan. Sehän on totta. Tehtiin silloin paikan yleisöennätys. Se oli alaikäiselle tosi kova juttu”, Toivo Susi sanoo.

Tänäänkin on keikka Nokialla, nuoruuden kotikaupungissa. Se ei tarjonnut kasvatilleen juuri muita mahdollisuuksia kuin valmistaa tehtaassa paperia tai kumia. Kaksikymppisenä Toivo Susi myi kaikki tavaransa, laittoi repun selkään ja lähti custom-prätkällään jalat edellä pohjoista päin. Nykyinen kotikaupunki on Jyväskylä.

Nyt hän on tyytyväinen siihen, että on rakentanut elämän, josta löytyy aikaa ja tilaa lauluntekoon ja muuhun luovaan toimintaan.

”Meidän suvussa ei ole ollut sellaista vaihtoehtoa, että tehtäisiin jotain ei-konkreettista. ’Koskas sä Topi menet takas oikeisiin töihin’, kysyi mummo toisen levyn julkaisun jälkeen. Ehkä luova työ on mulle jonkinlaista luokkaretkeilyä. Ainakin pidän sitä etuoikeutena.”Illan trubaduurikeikka on kahvilassa. Showtime on alkuilta, kuten viimeaikojen keikoilla aina. Toivo Susi valmistautuu rauhoittumalla ja pudottamalla roolinsa. Hän haluaa olla yleisölleen läsnä ja välittää tunteita.

”Tämän illan keikasta tiedän suurin piirtein sen, millainen on paikka ja millaista yleisöä sinne tulee. Tiedän aloitusbiisin. Siitä eteenpäin seuraan ihmisiä ja reagoin. Kun havahdun flow-tilasta ja katson kelloa, keikka on ohi.”

Keikan jälkeen kuulijat todennäköisesti haluavat ostaa cd-levyjä ja vinyylejä. Toivo Susi on julkaissut viisi albumia. Hänellä ei ole koskaan ollut vaikeuksia löytää musiikilleen kuulijoita.

”Suomi on täynnä kyliä ja kaupunkeja, jotka eivät ole lehtien palstoilla tai bändien keikkakalentereissa. Ihan samanlaisia ihmisiä niissäkin asuu. Paikoissa, joissa livemusiikkia ei ole koko aikaa tarjolla, ihmiset jaksavat keskittyä kuuntelemaan sitä.”

Isoilla radiokanavilla Toivo Suden laulut eivät soi. Mutta sillä, tai sriimien määrillä, ei ole mitään merkitystä.

”Jos tekisin musiikkia Yleltä tulevien teostotulojen takia, tekisin sitä ihan vääristä syistä.”

”Kerron päiväkirjamaisesti asioista, joita tapahtuu minulle ja joita näen ympärilläni.”

Laulujen kirjoittaminen on Toivo Sudelle puhdistava kokemus.

”Niin kornia kuin se onkin”, hän sanoo.

”Kerron päiväkirjamaisesti asioista, joita tapahtuu minulle ja joita näen ympärilläni. Sellaisista asioista, jotka herättävät tunteita, joita pitää käsitellä. En näe pointtia tehdä musiikkia, missä ei olisi tunnetta, johon kuulija voi samaistua.”

Korona-aikana hän kirjoitti Huomenna poutaa -levynsä biisejä. Synkkää tuli.

”Siinä vaiheessa, kun ei ollut mitään tietoa taiteellisista tuista tai yritystuista, vietin unettomia öitä. Oli rankkaa tajuta, että rahat riittää ehkä viideksi kuukaudeksi ja sen jälkeen lähtee talo alta. Mutta on levyllä toivoakin, kuten sen nimikin kertoo. Ja rakkauslauluja.”

Toivo Susi pohtii, että jos aikuisilla oli korona-aikana rankkaa, niin nuoret eivät edes pysty käsittelemään sen aiheuttamia tunteita. Nuoren silmistä näkyvä toivottomuus laittoi hänet kirjoittamaan mantran: Kaikki paha unohda (single, 2022).

Albumiin Nilviäinen purkautui maailmantilan aiheuttama ahdistus.

”Näin yrittäjänä sitä kai pitäisi nähdä kapitalismissa jotakin valoisia puolia. Se on helvetin vaikeeta, koska olen myös luontoihminen.”

Nilviäinen äänitettiin Toivo Susi ja #74100 -bändillä Pyhäsalmen kaivoksessa, 1500 metriä maan alla. Siinä on biisi Kuilu 1430, joka syntyi, kun tekijä asetti itselleen haasteen: kirjoita teksti juuri ennen lauluäänitystä.

”Tykkään kokeilla eri tekniikoita biisinteossa, mutta tätä en välttämättä tee uudelleen. Tilanne oli todella stressaava, mutta tekstistä tuli paras kirjoittamani. Biisin nimi tuli tekstistä kaivoksen ovessa.”

Toivo Suden kaikilla albumeilla soittaa osaava studiobändi. Mikäli mahdollista, koko bändi äänitetään aina livenä.

”Ihmiset tarvitsevat musiikkia kaikenlaisina aikoina.”

Omakustanteinen meininki sopii Toivo Sudelle. Se antaa vapauksia. Voi tehdä julkaisukiertueen liftaamalla 1500 kilometriä. Voi julkaista biisin vaikka Toivon päivänä 4. kesäkuuta, kun kaikki ovat lomilla. Tai albumin keskellä pahinta pandemiaa.

”Kyllähän ihmiset tarvitsevat musiikkia kaikenlaisina aikoina”, taitelija sanoo.

Keskustelut levy-yhtiöiden kanssa eivät ole johtaneet mihinkään.

”Tarjosivat paljon muutosvaatimuksia musiikkiin ja rahallisesti aivan paskaa diiliä. Ja sitten se, että joku soittaa mulle ja sanelee, missä aikataulussa asioita tehdään… ei sellainen sovi luonteelleni ollenkaan.”

Ensimmäisen albumin, Maailman selkäpuolella, julkaisuun liittyy käsittämätön juttu, jota lauluntekijä ihmettelee vieläkin. Levyä oli äänitetty Toivo Susi ja Nälkäiset miehet -trion kanssa, mutta rahoitusta sen julkaisuun ei ollut. Kymppitonni puuttui. Bändikin ehti jo hajota sillä aikaa, kun solisti etsi rahoitusratkaisuja.

Sitten kävi niin kuin elokuvissa.

”Vanhempi musadiggari tuli keikan jälkeen kertomaan, että haluaisi tukea mun albumin julkaisua. Kun se kirjoitti numeronsa puhelimen prepaid-kortin taakse mä mietin, että nyt on rahaa pelissä! Kuittasin tarjouksen kännijutuksi.”

Toivo Susi kuitenkin soitti numeroon ja kävi ilmi, että mesenaatti oli tosissaan. Tuntui hyvältä, että joku uskoi lauluntekijän juttuun. Mesenointi koski kahta ensimmäistä albumia.

Kolmannen albuminsa Toivo Susi toteutti yhteisörahoituksella, koska Spotify oli alkanut häiritä levymyyntiä. Yölaulu julkaistiin ensin vain fyysisenä painoksena niille, jotka sen halusivat. Suoratoistopalveluihin se laitettiin kaksi vuotta myöhemmin.

”Yhteisörahoitus onnistui hyvin. Saatan tehdä noin toistekin”, Toivo Susi pohtii.

”Olen aina ajatellut kaikista hommista niin, että jos tie on tukossa, menen sen vierestä. Aina löytyy kiertoreitti.”

5 x SET UP

Teksti ja kuvat: Toivo Susi

Rakensin itselleni keikka-auton, Volvo Amazon estate -67.

Rakensin itselleni keikka-auton, Volvo Amazon estate -67.

Ensimmäinen bändini Nokialla 1997, Johtajameininki. (Minä oikealla reunassa.)

Ensimmäinen bändini Nokialla 1997, Johtajameininki. (Minä oikealla reunassa.)

Eteinen perjantaina ennen keikalle lähtöä.

Tavallinen kuva perjantaina ennen keikalle lähtöä.

Kunnostin 70-luvun vaunun ja istun siellä joskus iltaisin tunnelmoimassa ja kirjoittamassa. (Tässä vaunu löytöhetkellä 2021.)

Kunnostin 70-luvun vaunun ja istun siellä joskus iltaisin tunnelmoimassa ja kirjoittamassa. (Tässä vaunu löytöhetkellä 2021.)

Piilopirttini Pirkanmaalla, jossa olen työstänyt lähes kaikki tekstit ja sävellykset.

Piilopirttini Pirkanmaalla, jossa olen työstänyt lähes kaikki tekstit ja sävellykset.


Topi Kilpi (s. 1980) on laulaja-lauluntekijä ja vapaa taitelija, joka etsii elämän ydintä intiaaninimellä Toivo Susi. Hän työskentelee puoliksi omistamassaan management- ja ohjelmatoimisto Rocktalossa.

Albumit
Huomenna poutaa (2021)
Nilviäinen (2018)
Yölaulu (2017)Suden aika (2014)
Maailman selkäpuolella (2013)


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 4/2022

Selaa lehden artikkeleita