Näin syntyi: Tuhat yötä
TUHAT YÖTÄ
Säv. Marko Kolehmainen San. Saija Aartela Ensijulkaisu: Samuli Edelmann ja Sani (1995)
HETI ilmestyttyään hittilistojen kärkeen noussut Tuhat yötä oli Sanin eli Saija Aartelan ensimmäinen julkaistu sanoitus. Maki Kolehmaisen säveltämän laulun piti tulla Aikakoneen ensimmäiselle albumille, mutta Samuli Edelmannin kuultua sen siitä tulikin Samulin ja Sanin duetto.
Sani kertoo, että teksti syntyi, kun Aikakone oli jo saanut levytyssopimuksen.
”Makimaiseen tyyliin tämäkin piti sanoittaa heti, kun olin saanut häneltä sävellysdemon. Hän sanoi tuntevansa, että tässä on joku erityinen juttu. Hänellä oli tapana säveltää hyräillen ja kitaralla säestäen, mutta demoille hän teki pitkälti myös tuotantoa. Niistä sanoittaja sai hyvän fiiliksen ja tunnelman.
OLIN menossa vanhempieni luokse mökille Renkoon. Kun pääsin perille, siellä oli ihan järjetön ukonilma. Salamoi ja jyrisi, ja se kesti monta tuntia, se vain pyöri ja pyöri.
Istahdin mökin lasitetulle terassille, josta näki kaiken kuin elokuvaa katsellen. Istuin siinä, salamat leiskuivat ja järvi vaahtosi kuin meri. Katselin sitä näkyä, kuuntelin Makin melodiaa ja sanat tulivat tajunnanvirtana. lltapäivän ja illan aikana ukkosen riehuessa se syntyi. Alkoi olla jo hämärää, kun sitä viimeistelin. Elettiin kevättä tai alkukesää 1994.
SÄKEISTÖIHIN kuvittelin, mitä oli ennen myrskyä ja mitä myrskyn jälkeen. Laituri tuli keksittynä, sellaista ei rannassa ollut, isoja kiviä vain. Järven muuttuminen mereksi sisälsi sen, että ihmisen mieli on kuin meri.
Rakkauden tunne siinä oli ja se, että ihminen on ihmiselle rakas ihmisenä. Ketään tiettyä henkilöä en ajatellut, vaikka tokihan tekstit usein jollain tavalla sen hetken elämäntilanteesta kumpuaa. Mutta eniten se tuli siitä, että lyöttäydyin siihen sävellyksen ja luonnon isoon tunnelmaan.”
”MAKI kuuntelutti biisin BMG:n Asko Kallosella. Tämän jälkeen asiat etenivät kuulemani mukaan niin, että Samuli Edelmann sattui istumaan Askon työhuoneen sohvalle ja Asko soitti tämän hänelle. Samuli oli kysynyt, kukas tämä nainen on, tästähän tulisi hyvä duettobiisi. Asko soitti Makille, voidaanko tehdä tämä näin. Se oli Makille ok, ja minäkin innostuin, ihan mahtavaa! Olin jo sitä ennen tykännyt Edelmannin jutuista ja käynyt keikoillakin.
Äänityksessä ei monta ottoa tarvittu. Me ajateltiin Samulin kanssa fraseerauksessa niin samalla tavalla.
HETI kesällä 1995 Tuhat yötä nousi hittilistojen kärkisijoille ja pysyi siellä pitkään. Sen suosio viitoitti tietä myös Aikakoneelle. Syksyllä ilmestyi meidän albumi, ja siitä isoimmaksi hitiksi nousi Odota. Asko Kallonen olisi jättänyt sen albumilta pois, mutta Maki vaatimalla vaati, että se on otettava mukaan.
Monella tuntuu edelleen olevan se käsitys, että nämä isoimmat hitit ovat täysin Makin biisejä. Sanoitukset teki aina joku muu bändistä, ja onnekseni sain tehdä useamman hittisanoituksen. Maki oli upea säveltäjä, mutta Aikakoneen biisit tehtiin aina yhteistyössä.
KEIKOILLA moni on tullut kertomaan Tuhat yötä -biisin merkityksestä, miten se on tuonut voimaa ja lohtua joskus hyvinkin vaikeissa elämäntilanteissa. Siksi näitä lauluja tehdään.”
Jutussa mainitun laulun Odota tekijät: säv. Marko Kolehmainen, san. Saija Aartela ja Eero Ainesmaa.
