Näin syntyi: Bara Bada Bastu

Säv. & San.

Näin syntyi: Bara Bada Bastu

BARA BADA BASTU
Säv. ja san. Kevin Holmström, Jakob Norrgård, Robert Skowronski, Kristofer Strandberg, Anderz Wrethov ja Axel Åhman. Ensilevytys: KAJ (2025)

RUOTSIA vuoden 2025 Euroviisuissa edustanut Bara bada bastu syntyi kesällä 2024 kuuden tekijän yhteistyönä. Kertosäe hahmottui ruotsalaisen Anderz Wrethovin päässä vain muutamaa päivää ennen määräaikaa.

Laulun ensimmäisen version tekivät KAJ-yhtyeen jäsenet keskenään, kertoo Axel Åhman:

”Kirjoitimme sitä vanhempieni mökillä Vöyrillä. Oli heinäkuu ja joka mökillä oli lomailijoita. Sauna tuntui hauskalta aiheelta. Ruotsalaisille se edustaisi jotain hyvin suomalaista, ja esitykseen saisi komiikkaa ja visuaalisuutta.

KUN teimme biisistä demon, nimenä oli kaksi vaihtoehtoa: Mer vatten på stenarna sekä Den finska urkraften. Tyyliltään se oli rockin, jopa hevirockin suuntaan. Kertosäkeen melodia oli ihan eri kuin lopullisessa, siinä oli suomalaista mollia. Sanat alkoivat: ‘Mer vatten på stenarna, så sveittin yr. Ångorna ska virvla över mossmark, kärr och myr.’

Lähetimme demon Ruotsiin sähköpostilla 11. elokuuta. Sieltä ei kuulunut pariin viikkoon mitään, ja luulimme jo koko jutun rauenneen.”

TODELLISUUDESSA Ruotsissa ei oltu toimettomia. Anderz Wrethov kertoo kuunnelleensa demon heti sen saatuaan:

”Demo ja idea oli tosi hyvä, mutta tuntui, että Melodifestivalenissa tämä ei vielä riitä. Kotona Vellingebackenissa tein eri vaihtoehtoja kertosäkeeksi. Syyskuu ja määräaika lähestyi, kun se lopullinen melodia ja lähes lopullinen teksti tuli päähän. Sen syntyessä oli heti se maaginen tunne vatsanpohjassa. KAJ’n demo antoi tekemiseen inspiraation, ja tunsin olevani yhtyeen neljäs jäsen. En ollut studiossa eikä minulla ollut mitään soitinta. Äänitin siitä demon pelkästään laulamalla. Kun sitten vielä kuuntelin tekemiäni eri kertsivaihtoehtoja, tämä oli omaa luokkaansa.

Teksti meni näin: ‘Vi ska bada bastu, bastu. Ånga upp och släpp all stress idag! Bastubröder, vi är dom som glöder, hundra grader, mår bra. Bara bada bastu, bastu. Hetta på och sjung med oss i kör! Ooh-whoa! Bada bastu, ja. Sauna!’

MUISTAN hyvin, kuinka ‘bara bada bastu’ ja ‘bastubröder vi är dom som glöder’ alkoivat tuntua tosi hyviltä. Siinä oli vapautumista ja hulluttelua, ei mitään monimutkaista. On ollut stressaava päivä ja uutiset maailmalta on mitä on, mutta me veljet vain saunotaan. Kuulostaa yksinkertaiselta ja itsestäänselvältä, mutta sellaisen keksiminen on usein kaikkein vaikeinta.

Kertsin löydyttyä työstin biisiä Kristoferin (Strandberg) ja Robertin (Skowronski) kanssa – säkeistöjä myös – ja lisäsimme sen ‘yksi, kaksi, kolme’. Teimme demon ja lähetimme pojille. He työstivät edelleen, lisäsivät Vöyrin murretta ja muuta. Esimerkiksi tango ja Arja Saijonmaa on suoraan heiltä, se oli välillä poissa, mutta palautettiin.

LAULUSTA tuli niin onnistunut varmaan siksi, ettemme tehneet sillä asenteella, että sen täytyisi voittaa. Usein mellobiisiä tehdessä on levy-yhtiön edustajia ja managementia, jotka painaa päälle ja antaa rajoituksia. Muutenkin on eri asia tehdä artistille, jolta jo valmiiksi odotetaan voittoa. Tässä saimme vapaasti tehdä sitä, mistä me kaikki kuusi itse pidimme. Niin siitä tuli jotain todella uniikkia, ‘lite udda, lite loco’.

Tyylillisestikin siitä tuli fuusio, jossa oli vaikutteita monesta eri genrestä ja tekstissä se paikallisuus, kun KAJ laulaa oman kotipaikan murteella. Oli mahtavaa saada tehdä jotain tällaista ihan uuden ryhmän kanssa!”


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 4/2025

Selaa lehden artikkeleita