Musisoi monella suunnalla

Jani Uhlenius Haastattelu

Musisoi monella suunnalla

"Olen leikillisesti välillä sanonut, että olen tässä alkanut vakavasti harkita toisen iskelmän säveltämistä."

Jani Uhlenius on tunnettu sävellyksistään, sovituksistaan ja pelimanneudestaan lukuisissa yhteyksissä. Yhteistyötovereista mainittakoon Onni Gideon, Rauli Badding Somerjoki, M.A. Numminen, Anneli Saaristo, A. Aallon Rytmiorkesteri; voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään. Myös järjestötoimintaan miehellä piisaa energiaa: hän aloitti juuri toisen kautensa Valtion Säveltaidetoimikunnan puheenjohtajana. Lisäksi Uhlenius on Suomen Kansallisoopperan hallintoneuvoston jäsen, Musa.fi- ja Työväen sävel -lehtien päätoimittaja, ja hän kirjoittaa freelancerina juttuja mm. Keski-Uusimaa -konsernin lehtiin. Ja nyt sitten myös vastavalittu Elvis ry:n johtokunnan jäsen.

Olet todella mies, jolla on monta rautaa tulessa ?

Tai ainakin tällasta harhakuvaa pidetään uskottavasti yllä.

Mitä kaikkea on meneillään musiikin saralla?

Lopetettiin juuri kevätkauden sessio tommosesta näytelmäkuviosta kuin Tuoppini jäljet mä tunnen , jonka olen kirjoittanut ja johon olen myöskin tehnyt musiikin Tapio Rautavaara -tunnelmissa. Se on naismonologi, tarina jossa Liisa Rautavaara muistelee elämäänsä tunnetun elokuvasankarin, urheilijan ja viihdetaiteilijan rinnalla. Siihen sisältyy 15 laulua. Poikani Altti soitti siinä ­ hän on Pop-jazz konservatorion miehiä ­ ja pääosan näytteli vaimoni Terttu. Voimakas perhepanostus, vaikka oli ulkopuolisiakin; Seela Sella mm. auttoi ohjaushommissa. Laulut esitti MTV3:n urheilu-uutisista suurelle yleisölle tuttu Leo Silolahti, joka on Rautavaaran urheiluseurakavereita Oulunkylän Tähdestä. Noin 30 esitystä on väännetty ja syksyllä jatkuu. Nyt mä lähden kapellimestariksi ja sovittamaan ison lastenmusiikkikonserttikiertueen. Siinä on jyväskyläläinen päätoiminen lastenmusiikkiorkesteri Loiskis, solisteina Bianca Morales ja Pentti Rasinkangas, joka on sen orkesterin primus motor ja taiteellinen johtaja.

TV- ja leffamusaa olet tehnyt ainakin sarjoihin Elämän vonkamies ja Kun taivas repeää ?

Ja musiikin Olavi Virran musiikkia käsittelevään K.U.T:n näytelmään, jonka nimi oli Sanat Ola ­ Sävel Virta ; se pyöri täällä Keski-Uudellamaalla. Valmistumassa on myös Tini Sauvon animaatioelokuva Myyrän aarre , joka menee kansainväliseen levitykseen. Onhan niitä tullut tehtyä. Ja mainosmusiikkia; Mehukatti on mun.

Parhaillaan valmistuu musiikki Radioteatterille Antti Tuurin kuunnelmaan Erkkilän Jussi , joka kertoo siitä kun Toivo Kuula ja Artturi Järviluoma kävivät keräämässä Pohjanmaalta kansanlauluja. Olen valvonut lähinnä näyttelijöiden laulamista. Siellä on yksi Toivo Kuulan biisi, ja mikä yllättävää, Kuula säestää sen siinä kuunnelmassa haitarilla kun Järviluoma laulaa. Se on harvoin kuultu kuoroteos Illalla , jossa on Eino Leinon teksti.

Radioteatterista tulee mieleen legendaarinen Knalli ja sateenvarjo , johon teit tunnusmusiikin.

Sehän on pyörinyt siellä lähes ikuisuuden ja pyörii edelleen, ja mä kuulin juuri että Knallia ja sateenvarjoa tehdään joitakin osia lisää. En olis arvannut aikanaan…

Ja sinua kuullaan varmaan monien eri solistien ja muusikoiden projekteissa?

Pianon ääressä ja haitarin kanssa. Storyvillessä soitan totta kai, ja välillä erilaisissa kokoonpanoissa eri firmojen ja yksityisten tilaisuuksissa. Ihan normaalia soittajan työtä. Unkarissa pitäisi pyöriä huhti-toukokuussa. Sitten on musiikkituotantoa parinkin ison ammattiliiton liittokokousjuhliin. Kesällä käyn pariinkin otteeseen soittamassa suomalaista tangoa mm. Saksassa.

Myös etnomusa on ilmeisen lähellä sydäntäsi?

Kyllä, kaikki mikä poikkeaa tosta normaalista formaatista johonkin suuntaan vähemmistöjen puolelle. Mustalaismusiikkia olen soittanut jonkin verran, ja myöskin jiddish- eli juutalaismusiikkia. En mitään klezmeriä, mutta vanhoja juutalaismusiikin klassikkoja. Jokunen vuosi sitten tein levyn Naomi Shemirin lauluja; hän on naislauluntekijä Israelissa, jonka tunnetuin biisi meillä on Jerusalem Jerusalem .

Osaatko sanoa kuinka monta biisiä sinulla on omassa teoskatalogissasi, sovitukset mukaan lukien?

En yhtään osaa sanoa. Kyllä näitä mua tuotteliaampiakin on, paljonkin. Mä olen säveltänyt omasta mielestäni yhden perusiskelmän ­ Pilvet karkaa, niin minäkin ­ ja se on kuulemma levinnyt lähes 60 maahan elokuvan mukana. Olen leikillisesti välillä sanonut, että olen tässä alkanut vakavasti harkita toisen iskelmän säveltämistä.

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2001

Selaa lehden artikkeleita