Musiikintekijät -logo

Mikko Kangasjärvi: "Vientiin oikeata pop-musiikkia"

Julkaistu Selvis-lehdessä 2/1999
Teksti: Otto A.

Elviksen jäsenten keskimääräisestä konkariudesta johtuen on välillä hyvä kertoa nuoremmista jäsenistä. Vaikkakin kolmekymppinen on nuori elvisläinen, on tämän henkilöesittelyn musiikin ammattilainen vasta 26-vuotias, eli aivan tiensä alussa.

Jotta selviäisi, kuka Mikko Kangasjärvi on, palaamme ajassa aina vuoteen 1979, jolloin hän pääsi Veikko Ahvenaisen harmonikkakouluun. Kovan harjoittelun ja luontaisen lahjakkuuden ansiosta hän voitti vuonna 1984 harmonikansoiton maailmanmestaruuden alle 12-vuotiaiden sarjassa ja -85 sekä -87 ikäluokkansa Suomen mestaruudet.

Harmonikansoitto ja konservatorio oli hänelle kaikki kaikessa tuohon aikaan. Pikkuhiljaa alkoi herätä kiinnostus myös populaarimusiikkiin. Hän kuunteli Yö-yhtyettä ja sitten löytyi Englantilainen Culture Club-yhtye, joka teki häneen suuren vaikutuksen. Lopulta Mikko kiinnostui irlantilaisesta Pogues nimisestä yhtyeestä ja samoihin aikoihin tutustui kitaristisäveltäjäsanoittaja Sami Ala-Lahteen.

Ja niinpä 16.2.1989 he perustivat Poguestyylistä irkkupoppia soittavan bändin nimeltään Ruby Tuesday. Mikko ja Sami vastasivat yhteistyössä bändin sävellyksistä ja englanninkielisistä sanoituksista. Ruby Tuesday, jossa Mikko tunnettiin nimellä Mike Stufflake, oli 90-luvun alun tunnetuimpia keikkabändejä Tampereella. Pari vuotta tiivistä keikkailua ja parikolme omakustannekasettia loi erinomaisen pohjan soittamiseen ja Mikon mielestä vasta silloin hän oppi soittamaan tunteella.

Muusikkona

90-luvun alkupuolella Mikon tie kulki yhteen Yö-yhtyeen kanssa, kun nämä levyttäessään kaipasivat Liekki-nimiseen kappaleeseen hanuristia. Studion äänittäjä Jani Viitanen tiesi Mikon ja siitä alkoi ura Yön kosketinsoittajana ja Harasoo-studion studiomuusikkona. Mikko saapui studiolle aina kun tarvittiin pianon-, kosketin- tai harmonikan-soittajaa, ilman että hän etukäteen tiesi musiikista tai bändistä mitään. Niinpä Mikolle on kertynyt Gramexiin yli 200 rekisteröityä raitaa. Ruby Tuesdayn ja Yön jälkeen Mikko on soittanut mm. Screamin Thunders-yhtyeessä, Even yhtyeessä ja oli soittamassa TV-ssäkin nähdyssä Virgo-musikaalissa.

Haaveista totta

Vuonna -96 Mikko toteutti suuren haaveensa ja perusti parin ystävänsä kanssa Happy Road-nimisen studion Tampereen Nekalaan. Vaikka studiossa tehdään paljon omia bändejä ja projekteja, niin se on myös kaupallinen yritys, ja parin kolmen toimintavuoden jälkeen studio alkaakin olla rahallisesti kannattava. Mm. Juice Leskisen uusin levy ”Pieni Euroiskelmäsarja” on äänitetty ja miksattu Happy Roadilla.

Nyt Mikko, multi-instrumentalisti Jari Latomaa ja laulaja Jani Koskinen pyörittävät bändiä nimeltä Aurinkosirkus. Oma studio onkin hyvä paikka tehdä omaa levyä, mutta kun studioaika on ilmaista, kuluu aika nopeasti, levyä onkin tehty jo kolme vuotta. Sävellyksistä vastaavat Mikko ja Jari, sanoituksia ovat tehneet Pauli Hanhiniemi ja Sami Ala-Lahti. Huhtikuussa tehtiin Aurinkosirkuksen jousia JJ-studiolla Tampereella ja neljä biisiä miksattiin Finnvoxilla Helsingissä. Tätä luettaessa levyn pitäisi olla valmis ja julkaisuneuvottelutkin onnellisesti ohi.

Tuotanto

Oma studio on tuonut säveltämisen ja soittamisen rinnalle tuotannon. Tällä saralla Mikko tunnustaa esikuvakseen tuottaja Jeff Lynnen (mm. ELO, Tom Petty ja Roy Orbison), joka on hänen mielestään paras, koska omaa oman tunnistettavan, luovan, saundin. ”Jeff Lynnen työ on Beatles-musiikin jatkumo. Jos Beatles olisi vielä olemassa, kuulostaisi se Jeff Lynneltä”, sanoo Beatles-asiantuntiaksi paljastuva Mikko.

Mikko jakaa tuottajat kolmeen kategoriaan. Ekana on Jeff Lynne ja Phil Spector, joilla on oma saundinsa. Tokana on Stock-Aitken-Waterman, jotka etsivät hyviä artisteja ja biisejä ja joilla on hyvä haju bisnekselle ja popille. Kolmantena ryhmänä ovat ne jotka tekevät ”vain” työnsä, esim. TV-sovittajat ja studioäänittäjät jotka myös sovittavat. Mikon mielestä sovittamisessa ja tuotannossa onkin nykyisin paljon kyse samasta asiasta eli kun soittaa, sovittaa ja tuottaa musiikkia, on kyse luovasta työstä.

Mikko oli mukana sovituksissa ja tuotannossa, kun -94 Aurinkosirkus ja -95 Jani Koskinen selviytyi Sysyn Sävelen loppukilpailuun. Ja kun -96 Jani Koskinen ja -98 Sami Hintsanen pääsivät Syksyn Sävel satoa ohjelmaan.

Maailmalle

Englannin kieli on laulukielenä Mikon mieleen, se on joustava ja pehmeä kieli laulaa. Hän tunnustaa kyllä, että laulukielellä, musiikkityylillä tai soittajilla ei ole väliä. ”Jos musiikki kuulostaa hyvältä, se on hyvää”, sanoo Mikko. Toimivasta ja hyvästä musiikista hän mainitsee ruotsalaisen Roxetten, jonka säveltäjää Per Gessleä hän ymmärtää.

”Suomesta yritetään viedä alternative-musiikkia ulkomaille popmusiikkina, se on aivan väärin. Suomesta pitäisi viedä ulkomaille oikeata pop-musiikkia, se myy ja sitä ihmiset haluavat. Se mitä Suomessa halveerataan, on nostanut Ruotsin yhdeksi maailman suurimmista musiikin vientimaista.”

Talvella Berliinin filmifestivaaleilla ja Suomen ensi-illassa esitettiin Aki Kaurismäen elokuva Juha live-orkesterin kanssa. Anssi Tikanmäen säveltämää musiikkia soittavat orkesterissa mm. Mikko Kangasjärvi harmonikka, Peter Lerche pääkitara, Vesa Hyrskykari saksofoni ja Jari Yliaho kitara. Tälläisia erikoisnäytöksiä on luvassa ainakin kesällä Sodankylän filmifestivaalilla ja alustavien tietojen mukaan loppuvuodesta voi tulla vielä Pohjoismaat, muu Eurooppa sekä Venäjä. Onnea tälle kiertueelle!

Vaikka Mikko on mukana kaikenlaisissa musiikkiprojekteissa, on hänellä myös päivätyö.

”Se antaa turvallisuutta, elämässä pitää olla myös muuta kuin musiikkia”.

 

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Tämä Artikkeli kuuluu osaksi Selvis-lehden numeroa 2/1999.

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/1999

Selaa lehden artikkeleita