Lauri Porran BASSO-teosta valmisteltiin kaksi vuotta
Helsingin Juhlaviikkojen Taiteiden yön huipensi elokuussa 2024 Lauri Porran tilaustyönä luoma BASSO-teos.
BASSO esitettiin Senaatintorilla. Lavalla esiintyi 147 soittajaa, ja yleisöä kerääntyi paikalle 26 000 henkeä.
”Helsingin Juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari otti yhteyttä ja pyysi minua toteuttamaan tämän teoksen. Se on osa perinnettä: vuonna 1995 Raoul Björkenheim teki Apocalypso-teoksen 50 kitaristille, ja vuonna 2015 Alexi Laiho järjesti 100 Guitars From Hel -projektin”, Porra kertoo.
Porra halusi luoda suuren kokonaisuuden, jossa olisi mukana basisteja, mutta myös muita instrumentteja ja laulajia. Myös visuaalinen suunnittelu oli tärkeässä roolissa, ja skenografia luotiin yhdessä Joonas Tikkasen kanssa.
ALUSTA alkaen oli selvää, että esitys järjestettäisiin Tuomiokirkon portailla. Juhlaviikkojen antamien raamien sisällä Porra sai toteuttaa oman visionsa vapaasti.
”Oli mukavaa, että minuun luotettiin niin paljon, vaikka käytännössä vain minä ja Joonas tiesimme, millainen lopputuloksesta tulisi”, hän sanoo.
Ylioppilaskunnan Laulajat liittyivät kokoonpanoon keväällä Pasi Hyökin johdolla, ja sähköbasisteille avattiin avoin haku huhtikuussa.
”Aluksi pelkäsin, ettei hakijoita tule tarpeeksi”, hän kertoo.
Huoli oli kuitenkin turha, sillä hakemuksia tuli 200. Porra kuunteli kaikki hakemukset yhdeltä istumalta.
”Tein Excel-taulukon, johon järjestin kaikki hakemukset A-, B- ja C-ryhmiin. Lopulta A-ryhmä oli niin täynnä, että jouduin karsimaan niistäkin”, hän kertoo.
PORRA ei kuitenkaan karsinut soittajia alun perin sovittuun määrään.
”Neuvottelin projektiin vielä kuusi soittajaa lisää. Heidät oli pakko saada mukaan”, hän paljastaa.
Osa soittajista soitti korvakuulolta, osa nuoteista tai tabulatuureista. Porra valmisti erilaisia materiaaleja, kuten videoita, jotta 25-minuuttinen kappale olisi helpompi omaksua. Laulajien ja muiden soittajien kanssa harjoiteltiin jo keväällä, sähköbasistien kanssa lähempänä tapahtumaa. Yhteisharjoitukset järjestettiin Oopperatalolla.
BASSO-TEOSTA valmisteltiin yhteensä kaksi vuotta, ja Porra toteaa: ”Tekninen toteutus vie paljon enemmän aikaa kuin itse sävellystyö.”
BASSO sai paljon positiivista palautetta sekä Suomesta että ulkomailta. Porra sai viestejä kansainvälisiltä sinfoniaorkestereilta ja festivaalijärjestäjiltä, jotka olivat vaikuttuneita teoksesta. Taiteiden yön jälkeen Porra jatkoi suoraan seuraaviin projekteihin, mutta myöntää, että palautuminen kesti.
”Kyseessä oli kuitenkin iso ja itselle todella merkittävä projekti.”
Nyt Porra valmistautuu tulevan vuoden projekteihin, joihin kuuluu tilaustöitä elokuva- ja tv-musiikista sekä tehtävät Turun musiikkijuhlien ja Vantaan viihdeorkesterin taiteellisena johtajana.
”Minua ja vaimoani yhdistää se, että molemmilla on kova työmoraali ja into tehdä kaikenlaisia erilaisia projekteja”, Porra kertoo.
Hänen vaimonsa on kapellimestari Dalia Statevska. Muusikkopariskunnan arkea piristää yhteinen lapsi, joka on nuoresta iästään huolimatta osoittanut olevansa vanhempiensa tavoin reipas maailmanmatkaaja.
Lauri Porra (s. 1977) on säveltäjä ja muusikko, joka on tehnyt lukuisia tilaustöitä mm. elokuvatuotantoihin. Hänet tunnetaan myös Stratovarius-yhtyeen basistina.