Musiikintekijät -logo

Kuka hoitaa Teosto-maksut kun tapahtuma on yhteistuotanto?

Kuka hoitaa Teosto-maksut kun tapahtuma on yhteistuotanto?

Esiintyjän kannattaa olla tarkkana, kun sopii yhteistuotantona järjestettävästä keikasta kaupungin kanssa. Teosto-maksut voivat tulla esiintyjän maksettaviksi.

Laulaja-lauluntekijä Ninni Poijärvi törmäsi asiaan, kun Helsingin kaupunki tilasi hänen Hoedown-yhtyeeltään konsertin The Bandin musiikista. Takuukorvauksen lisäksi bändi sai osan lipputuloista.

Konsertin jälkeen Poijärvelle ilmeni, ettei kaupunki maksa tilaisuuden Teosto-maksuja, vaan lasku lankeaa esiintyjälle. Moinen on mahdollista, koska yhteistuotantona järjestettävät tilaisuudet eivät kuulu Teoston ja Kuntaliiton väliseen sopimukseen, joka on ollut nykymuodossaan voimassa vuodesta 2008.

Teosto saa ilmoituksia tapahtumista esimerkiksi tapahtuman järjestäjältä tai tapahtumassa esiintyjältä.

”Lisäksi tapahtumia seurataan ja selvitetään omassa asiakaspalvelussamme. Mikäli tapahtuman yhtenä järjestäjänä on kunta, ja ellei muuta ilmene, laskutustietojen kysely lähtee järjestäjänä toimivalle kunnalle”, kertoo Teoston Oikeudet-yksikön johtaja Risto Salminen.

”Tapahtuman järjestäminen yhteistyössä on mahdollista sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Edellä mainittu käytäntö on pitkäaikainen ja vakiintunut ja koskee kaikkia tapahtumien järjestäjiä.”

Kuntasopimus on tuttu Kanneltalon johtaja Antti Manniselle. Helsingin kulttuurikeskuksen toimipaikat Kanneltalo, Malmitalo, Stoa ja Vuotalo ovat esikaupunkialueella sijaitsevia kaiken kansan kulttuurikeskuksia. Mannisen mukaan keikkoja olisi näissä tiloissa huomattavasti vähemmän, ellei perinteisen esiintymispalkkiokäytännön rinnalle olisi tuotu pääsylipputulojen jakoon perustuvaa sopimuskäytäntöä, jossa esiintyjä saa 60–80% pääsylipputuloista, mutta ei maksa vuokraa tilasta.

”Kuntalaki määrää, ettemme voi ottaa käyttöömme pääsylipputuloja, vaan ne pitää tulouttaa kaupungin kassaan. Lipputulojen jakosopimuksella, jota myös yhteistyösopimukseksi kutsumme, pääsylipputulot tuloutetaan ensin esiintyjälle, joka maksaa kaupungille sopimuksessa määritellyn osuuden. Samalla Teosto-maksu siirtyy esiintyjälle.”

Asiasta on keskusteltu aktiivisesti Elvisin, Teoston ja Kuntaliiton kesken, ja julkisilla foorumeilla.

”Hyvä, että Ninni Poijärvi toi asian esiin,” toteaa Elvisin toiminnanjohtaja Aku Toivonen. Hänen mielestään kysymys on sopimusvapaudesta: koska vastuu Teoston musiikinesitysluvan maksamisesta kuuluu järjestäjälle, tulisi maksukäytäntö sopia jo etukäteen.

”Esiintyjän on hyvä huolehtia, että näissä yhteistoimintatuotannoissa kaupunki tai kunta on kirjattu sopimuksessa järjestäjäksi ja Teosto-maksusta vastaavaksi.”

Ninni Poijärvi on samaa mieltä:

”Se, että sopimuksessa määritellään esiintyjän palkkion koostuvan osin lippuriskistä, ei voi johtaa siihen, että Teosto-maksut kuuluisivat automaattisesti esiintyjän maksettavaksi.”

Toivonen huomauttaa, että esiintyjän tulot korottuisivat teennäisesti, jos esiintymispalkkion päälle leivottaisiin osuus kattamaan Teosto-maksut. 

”Kyseessä olisi vain läpikulkuerä, jolla on kuitenkin vaikutusta sosiaaliturvaan.”


PS. Elvis auttaa jäseniään sopimusoikeudellisissa asioissa. Toimistolta saa neuvoa usein jo yhdellä puhelulla. Enemmän juridista neuvoa vaativat tapaukset ohjataan maksutta juristille.

toimisto (@) elvisry.fi
puh. (09) 407 991


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2015

Selaa lehden artikkeleita