Ihan oma juttu haastaa koululaiset biisintekoon

Janne Hiedanniemi Haastattelu

Ihan oma juttu haastaa koululaiset biisintekoon

Noin vuosi sitten Janne Hiedanniemi, Tuomas Hiedanniemi ja Kari Saarilahti ottivat yhteyttä Elvisiin esitelläkseen kehittämäänsä konseptia, joka vie musiikkiteknologiaa kouluihin ja laittaa lapset tekemään biisejä. Elvisin Aku Toivonen ohjasi kolmikon Teoston juttusille, ja nyt Ihan oma juttu -hanke on lähtenyt hienosti lentoon.

ARKIAAMU Muijalan koulussa Lohjalla alkaa riemukkaissa tunnelmissa, kun Ihan oma juttu -roll-upit on pystytetty luokkaan. Ryhmä kakkos- ja kolmosluokkalaisia ei oikein malta odottaa, että päästään asiaan – eli jatkamaan biisintekoa siitä, mihin viimeksi jäätiin.

Kahdella ensimmäisellä tapaamiskerralla on otettu työkaluja haltuun: perehdytty padin käyttöön, musiikinteko-ohjelmiin ja tärkeimpiin toimintoihin. Kolmannella kerralla kuunneltiin musiikkia sekä tutkittiin laulujen rakenteita, instrumentteja ja saundeja. Nyt ollaan koolla neljättä kertaa, ja kaikilla ryhmillä on jonkinlainen biisiaihio padillaan.

Hyvämessi-ryhmän tytöt neuvottelevat siitä, onko biisi liian lyhyt ja pitäisikö siihen lisätä bassoa. Siitä ollaan yksimielisiä, että biisistä ei tule Marcus & Martinus -tyylinen. Porukan poika Eetu kirjoittaa rap-lyriikkaa: ”Koko maailma huutaa kun tätä biisiä duunaan / koko maailma huutaa mut ei se mua haittaa”.

Koululaisilla on vielä tämä aamu aikaa demotella laulujaan. Seuraava tapaaminen on studiolla Kaapelitehtaalla. Siellä oppilaat äänittävät ja tuottavat laulunsa lopulliseen muotoon. Lopuksi pidetään koululla päätösjuhla, jossa kaikki biisit kuunnellaan. Myös oppilaiden vanhemmat osallistuvat juhlaan.

Ihan oma juttu -hankkeen takana on säveltäjä- ja tuottajatiimi Triplefist Music. Tiimiin kuuluvat musiikintekijät Janne Hiedanniemi, Tuomas Hiedanniemi ja Kari Saarilahti. Hiedanniemen veljeksillä on molemmilla kasvatusalan koulutus ja työkokemusta; Jannella kouluikäisistä ja Tuomaksella varhaiskasvatuksen puolelta.

Janne Hiedanniemi kertoo, että kiinnostus koulumaailmaa kohtaan on säilynyt, vaikka viime vuosina ammatti onkin ollut yksinomaan musiikin puolella.

”Uudessa opetussuunnitelmassa on nostettu teknologia ja luovuus tosi vahvasti esiin. OPS:in vaatimukset tuntuvat aika hurjiltakin. Miten teknologiaa voisi hyödyntää kouluissa järkevällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla? Sitä lähdimme pohtimaan oman musiikintekijyyden kautta.”

Hanke vie musiikkiteknologiaa kouluihin.
Tavoite on, että lapset ja nuoret oppivat hyödyntämään sitä biisinteossa.

Teknologia ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan luovuuden tuki ja työväline.

”Musiikinteko on nykyisin eri elementtien yhdistelemistä. Ei ole yhtä tapaa tehdä biisiä, ja musiikillisen luovuuden voi saada esiin, vaikkei osaisi soittaa”, pohtii Janne Hiedanniemi.

Hän näkee Ihan oma juttu -hankkeessa muitakin ulottuvuuksia kuin sen, että syntyy uutta musiikkia ja ehkä uutta tekijäsukupolvea. Musiikin tekeminen yhdessä vahvistaa oppilaiden luovuutta ja vuorovaikutustaitoja. Se kehittää myös valmiuksia antaa ja vastaanottaa palautetta.

”Tärkeintä on se, että kaikki saavat mahdollisuuden innostua musanteosta.”

”Parhaimmillaan se voi viedä elämää oikeaan suuntaan ja jopa ehkäistä syrjäytymistä. Kipinä musiikintekoon voi lähteä pienestä. Esimerkiksi itselläni kiinnostus alkoi, kun välitunnilla kuulin opettajani soittavan Hendrixin Hey Joe’ta.”

Triplefistin miehet pilotoivat Ihan oma juttu -hankettaan vuosi sitten keväällä päiväkodissa, eskarissa, ala- ja yläkouluissa sekä lukiossa. Pilottikokeilu onnistui: Opettajat, rehtorit, oppilaat ja oppilaiden vanhemmatkin olivat mielissään.

”Saimme palautetta, että tämä on juuri sitä käytännön tietotaidon jakamista, jota opetussuunnitelman jalkauttaminen oikeasti ja käytännön tasolla vaatii”, sanoo Janne Hiedanniemi.

Kiinnostus Ihan oma juttua kohtaan on ollut valtavaa. Satakunta koulua on ilmoittanut haluavansa mukaan. Kaikissa kouluissa ei millään ehditä käymään. Keväällä 2017 hankkeessa on ollut mukana puolenkymmentä koulua. Lisäksi on pilottiprojekti päiväkodissa. Siellä lapset keksivät sadun, askartelevat rekvisiitan, kuvaavat elokuvan ja säveltävät siihen musiikin.

SYKSYSTÄ 2017 alkaen on tarkoitus lähteä viemään tietotaitoa opettajien keskuuteen, jottei Ihan oma juttu jäisi vain yksittäiseksi elämykseksi kouluissa.

”Opettajankoulutus on tulevaisuudessa ihan kärjessä. Toki haluamme olla läsnä myös jatkossa koulujen arjessa, koska se on tärkeää tämän konseptin kehittämisen kannalta”, Janne Hiedanniemi kertoo.

Oma musiikintekeminen on Triplefist-tiimiltä jäänyt viime aikoina hieman vähemmälle nyt, kun Ihan oma juttu on lähtenyt lentoon. Kolmikko tekee hanketyötä mielellään, koska on huomannut, että intoa ja musiikillista lahjakkuutta on paljon ”piilossa” ihan tavallisissa koululuokissa

”Sieltä ne seuraavan sukupolven Sannit ja Sibeliukset ja uudet Elvisin jäsenet löytyy.”

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2017

Selaa lehden artikkeleita