Idän ja lännen teillä

Maki Kolehmainen Haastattelu

Idän ja lännen teillä

Maki Kolehmainen (s. 1966) on monien tekijöiden lailla hämillään äänitekaupan romahduksesta. Isot levy-yhtiöt ja artistit vielä pärjäävät, mutta tarjonta kapenee. Hän on etsinyt yhteistyökumppaneita sekä lännestä että idästä ja haaveilee isosta kansainvälisestä hitistä.

Marko Kolehmainen, siis se Aikakoneen Maki, asui lapsuutensa Vantaan Vaaralassa. Hän sai kitaran kymmenvuotiaana ja muusikkona varsin itseoppinut. Hän väittää saaneensa vain yhden kitaraoppitunnin Ilkka Rantamäeltä.

Makin bändiin rumpaliksi tullut Tommi Saarela ehdotti, että tätä voisi alkaa tehdä ammatikseen ja otti yhteyttä Polarartisteihin. Markku Aro tuli katsomaan treenejäkin, mutta ensimmäinen ammattilaiskeikka oli Einin kanssa 1989.

Aikakone syntyy

Omissa bändeissä Maki ei päässyt biisintekijän rooliin. Ensimmäiset julkaistut biisit syntyivät vasta Aikakoneelle.

”Joskus siinä 90-luvun alussa tein yhden kaverin kanssa biisejä, ja sitten kun se yhteistyö päättyi, aloin itse tehdä ja siitä syntyi sitten Aikakone. 1993 oltiin soittamassa silloisen keikkabändin kanssa yhden frendin vaimon 30-vuotisjuhlilla ja siellä oli yksi toinen bändi. Katsoin, että onpa tyylikäs basisti-laulaja, se oli sitten Alex.”

Sama musiikkimaku sai kaverit tekemään demoja yhdessä Kaapelitehtaalla ja toukokuussa syntyi päätös perustaa bändi ja esikuvana oli ruotsalainen Ace of Base.
Erään tanssikeikan jälkeen Vera (Heidi Puurula, os. Vahakallio) tuli itse esittäytymään ja toinen laulaja-
tar, ja myöhemmin myös monien hittien sanoittaja, oli löytynyt.

”Sani (Saija Aartela) tuli oikeastaan monen mutkan kautta mukaan 1994. Me oltiin jo tehty BMG:n kanssa levytysdiili ja ajateltiin, että täydennetään sitä vielä yhdellä taustalaulajattarella. Aika hyvä taustalaulajatar saatiinkin!”

Ruotsi-yhteistyö alkaa

Aikakoneen menestys herätti nopeasti mielenkiintoa Ruotsissa ja Maki sai kustannussopimuksen 1995 Ruotsin BMG:n kanssa. Odota (säv. Maki, san. Sani ja Eero Ainesmaa) räjäytti pankin.
”Silloin oltaisiin varmaan voitu täyttää stadionit.”

Toinen läpimurtohitti oli Samuli Edelmannin ja Sanin duetto Tuhat yötä (san. Sani). Kolmannen albumin jälkeen 90-luvun lopulla Maki aloitti kansainvälisen biisiyhteistyön Ruotsissa mm. Jörgen Elofssonin ja Ace of Basen Jonas Berggrenin kanssa. Elofssonista tuli pian myös yhtiökumppani Helsinki Recordsiin.

”Se oli makea korkeakoulu meikäläiselle, oppi paljon biisinteosta. Sanon leikkisästi, että se tuhosi mun tavan tehdä biisejä, tuli tää tällainen ruotsalainen tapa. Sen kuulee esim. Aikakoneen Aika-levyllä aika hyvin.”

”Silloin mä törmäsin näihin maxmartineihin ja kaikkiin koviin ruotsalaisiin tekijöihin. Muistan, että monet muusi- kot Suomessa sanoivat, että ”miten sä viitit tehdä tollasia diilejä, että sä annat sun tekijänoikeuskorvauksista ison siivun kustantajalle?” ja nyt kaikki tekee sitä ja jopa haluu sitä.”

Päätoimiseksi biisintekijäksi

Biisinkirjoitustyö mahdollisti Makin siirtymisen täyspäiväiseksi ammattilaiseksi. Aikakoneen ohella Makin ensimmäiset tärkeät läpimurtobiisit muille olivat koululaisbändi Tiktakin ensimmäiset sinkut. Lopeta (säv. Maki san. Tracy Lipp ja Niko Toiskallio) voitti Jyrki Hit Challengen 1999. Popstar-bändi Gimmelin debyyttialbumille Maki, Tracy Lipp ja Jonnaemilia Kärkkäinen saivat kaksi raitaa: Roviolla ja Harhaa.
Lopeta aiheutti myös vuosia myöhemmin hämminkiä, kun sen venäläinen cover-versio Samo soboj eksyi vahingossa Venäjän euroviisukarsintaan 2005. Kappaleen esitti Natalia Podolskaya, jonka albumin tuottaminen oli Helsinki Recordsin ensimmäinen avaus Venäjän suuntaan.

Oma levy-yhtiö on mahdollistanut kokeellisemmatkin julkaisut, kuten runoilija Tommy Tabermannin albumi Kiitti vitusti.

Kalifornialaismuusikko Tracy Lipp esittäytyi Makille jo Aikakoneen keikalla 1996, mutta yhteystiedot jäivät vaihtamatta. Toisen kerran jälkeen alkoi pitkä ystävyys ja yhtiökumppanuus. Tracy ei ollut aiemmin juuri sanoittanut englanniksi, mutta pian hän jo käänsi Tiktakin kappaleita ja opetti sen solisti-Petralle laulutekniikkaa. Aikakone alkoi myös tehdä 2001 ilmestynyttä englanninkielistä comebackia yhtyenimellä Aika.

Euroviisut sydäntä lähellä

Euroviisukarsinnassa 2002 Maki Kolehmainen otti tekijänä kolmoisvoiton, 67 % kaikista äänistä. Samana iltana vielä Makin, Tracyn ja Jeanette Olssonin biisi Need a little nothing (es. Gerli Padar) sijoittui Viron karsinnassa kolmanneksi. Suomen karsinnan kolmas oli Geir Rønning ja englanniksi esiintynyt Aikakone jäi kakkoseksi, kun edustajaksi valittiin Laura Voutilainen ja Addicted to you (san. Janina Frostell ja Tracy Lipp).

”Kun tulokset alkoivat selvitä, tiesin että voitin, mutta en vielä, millä biisillä. Risto Asikainen tuli kuudenneksi ja Thomas G:sson tuli neljänneksi ja viidenneksi. Siinä vaiheessa nousin ja kävin onnittelemassa G:ssonia ja sanoin, että ”teet loistavia kappaleita” ja hän käänsi minulle selkänsä!”

Sittemmin Maki on ollut G:ssonin kanssa ihan puhelinyhteydessäkin. Euroviisuista alkanut yhteistyö Lauran kanssa puolestaan on poikinut jo neljä albumia.

”Euroviisut ovat aina olleet mun sydäntä lähellä, sen takia että siinä pystyy rikkomaan rajoja.”

Eräänä päivänä Maki päätti ottaa selvää, olisiko itänaapurissakin jotain musiikkimarkkinoita ja Googlen avulla löytyi Viktor Drobysh, Venäjällä tunnettu tuottaja ja kykykilpailujen tuomari, joka kaiken lisäksi asui tuolloin Suomessa ja oli mm. Radio Sputnikin musiikkipäällikkö.

”Hän avasi Venäjän musiikkimarkkinat mulle.”

Tuhannen ja yhden yön Venäjä

Ruotsin kieltä Maki ymmärtää ja toimiminen Ruotsissa on kotoisaa, mutta Venäjällä meininki on hänen mukaansa kuin Tuhannen ja yhden yön saduista. Makin käsitykset Venäjästä muuttuivat kertaheitolla Moskovan loistossa, jossa vietiin limusiinilla bileisiin jopa Kremliin. Suuressa maassa tasoa riittää, ja Maki ylistää tekijöiden ja esittäjien ammattimaisuutta.

Tekijänoikeussysteemi Venäjällä ei toimi ihan samalla tavalla ja hyvä kustannusyhtiö on välttämätön, jotta korvauksia saataisiin kerättyä. Maki esittelee kännykästä saamaansa tilitysraporttia ja on tyytyväinen tuloihin ja erittelyihin. Asioita helpottaa myös oma firma Venäjällä.

”Yksi kustannusyhtiön johtaja sanoi, että ”Maki, meillä on täällä erilainen todellisuus kuin teillä siellä Suomessa”. Hän kun kävi juuri yhden ison radioase- man päällikön luona ja valitti, etteivät he olleet tilittäneet puoleen vuoteen mitään tekijänoikeuskorvauksia. Radioaseman päällikkö oli vastannut, että ”Mitä v***ua sä tulet tänne kyselemään? Miks mä en maksaisi 5000 dollaria jollekin jätkälle, joka ampuu sut, sen sijaan että mä annan sulle helvetisti rahaa?”

Merkittävimpiä Makin säveliä tulkinneita venäläisartisteja ovat mm. Valeriya, Grigory Leps, Stas Pieha ja Slava. Makin alunperin venäläisille artisteille tehtyjä lauluja on levytetty myös suomeksi.
Venäjää Maki ei ole opetellut kuin muutaman sanan, mutta osaa kuulemma kirota ja tilata vodkaa ja tulee muutenkin hyvin toimeen.

”Paitsi mä en paljon alkoholia juo, mitä ne pitävät tosi outona ja kysyvät, oletko oikeasti suomalainen. Venäjällä tuottajia arvostetaan kuin kuninkaita ja artistit todella tottelevat tuottajia. Tavallinen venäläinen kansa tykkää suomalaisista.”

Miten laulut syntyvät?

Lauluntekijänä Maki lähtee useimmiten melodiasta, mutta on myös säveltänyt tekstejä. Vasta kun sanat ovat valmiit, pannaan kitara syrjään ja aletaan sovitus- ja tuotantotyö. Keikkailu Aikakoneen kanssa on hyvää vastapainoa studiopuurtamiselle.

”Meillä on uusi jäsen Jazu (Jasmin Hertzberg), hän on nyt ollut kaksi vuotta bändissä, kun Vera jäi ’eläkkeelle’.”

Haaveena Makilla on tietysti onnistua tekemään vielä suuri kansainvälinen hitti tunnetulle artistille. Hänellä on Jörgen Elofssonin kanssa vetokin lyötynä siitä, kumpi ensiksi pääsisi britti- ja jenkkilistan ykköseksi, Jörgen onnistui jo jenkkilistalla. Yhden tilaisuuden missaaminen harmittaa:

”Kun mä tein Robinin toista levyä, Jörgen pyysi: Tuu tänne säveltämään yhdelle ruotsalaiselle, vähän vanhemmalle artistille…”
Maki jätti menemättä, kun ei Jörgen ei kertonut, että kyseessä oli ABBAn Agnetha Fältskog. Jörgen sen sijaan kerran sai nolostua, kun Maki vei erään venäläisartistin puhemiehineen Ruotsiin. Itä ja länsi todella kohtasivat.

”Jörgen leikkii suurta läntistä tuottajaa, paukuttelee henkseleitään ja selittää, että ”mä oon kallis jätkä ja tää ei ole mitään halpaa touhua täällä”. Sitten tää eräs oligarkki, en viitsi sanoa nimeä, sanoo vain Jörgenille, että ”mä ostin juuri viime viikolla Aeroflotille 20 Airbusia, 30 miljoonaa dollaria kappale, olen kyllä tottunut tällaisiin isoihin kauppoihin.”

Bisnesmalli on rikki

Maki sanoo olevansa monien tekijöiden lailla hämillään äänitekaupan romahduksesta. Isot levy-yhtiöt ja artistit vielä pärjäävät, mutta tarjonta kapenee. Hänen mukaansa esimerkiksi yli 13 miljoonasta Frontside Ollien Youtube-katselusta on tullut ehkä ”kahvikupposen verran” korvauksia. Leikkimieltä ja intoa Makilla riittäisi, mutta huoli musiikkitulojen kuihtumisesta kalvaa.

”Toi bisnesmalli on täysin rikki musiikissa. Ihmiset on harhautettu uskomaan, että musiikki on ilmaista. CD:n tilalle ei ole tullut sellaista liiketoimintamallia, joka takaisi säveltäjille ja muusikoille edes jonkinlaista liksaa.”


Sävellyksiä

Artikkelissa mainittujen lisäksi muun muassa

Anna Eriksson: Jos Otavasta tähti putoaa (san. Jani Saastamoinen ja Mika Vehmas)
Oikotiellä taivaaseen (san. Anna Eriksson)
Kirka: Taikaa (san. Hector), Kirka: Suuri hetki (san. Vera)

Aikakone: Magiaa (säv. & san. Jörgen Elofsson ja Maki suom. Vera ja Sani)
Danny: Huulet koskettaa (säv. Maki & Mika Mettälä san. Mika Vehmas)

Maki Kolehmaisen sävellyksiä ovat lisäksi levyttäneet mm. Aikakone, TikTak, Gimmel, Christian Forss, Kaija Koo, Suvi Teräsniska, Robin, Antti Tuisku, Anna Abreu, Samuli Edelmann, Meiju Suvas, Kana, Kurre, Janina Frostell, Janne Leino

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2016

Selaa lehden artikkeleita