Musiikintekijät -logo

Grand Old Man Jörgen Petersen - tyylitajun ja soundin mestari

Grand Old Man Jörgen Petersen – tyylitajun ja soundin mestari

Siitä lähtien, kun tanskalaissyntyinen trumpetisti Jörgen Petersen esiintyi ensimmäisen kerran Suomessa kuuluisan Al Stefanon orkesterin kanssa: on hän ollut lyömätön oman tyylinsä mestari.

Tunnusomaista Jörgen Petersenin soitolle oli suuri tunnepitoinen tulkinta ja ehdottoman vahva ansatsi, joka on helppo tunnistaa levytaustoilta. Jo reilun vuosikymmenen ajan Jörgen ”Pappa” on viettänyt rauhallisia eläkepäiviä. Pitkä päivätyö ammattimuusikkona ja sovittajana – musiikin täysammattilaisena päättyi vuoden -87 syksyllä Petersenin äkillisesti sairastuttua.


Soundia et kuitenkaan voi ostaa musiikkikaupasta, koska se ei ole
myytävänä, sanoo trumpetistilegenda Jörgen Petersen.

Tänään 68- vuotias Lill-Jörgen esittelee Laajasalon kodissaan – kauniina huhtikuisena päivänä – uutta keyboardiaan, jolla kokeneen musikantin on aikomus tehdä sovitustöitä pitkän tauon jälkeen. Puheentulva ja hersyvä nauru täyttävät kodikkaan huoneiston, miltei hetkessä. Ajan tasalla oleva instrumentti on muutakin kuin pelkkä siro huonekalu.

– Uusi energia ja into ovat vallanneet minut lähes täysin. Nyt voin musisoida myös yksin ja muodostaa big bandin tai sinfoniaorkesterin olohuoneeseeni. Voin miksailla ja tehdä sovitustyöt valmiiksi, niin että saan niistä hyvän demon. Olen koostamassa 70-luvulla kirjoittamiani sävellyksiä- ja sovituksia eräälle big bandille Tanskaan, innostunut Jörgen Petersen kertoo.

SOITTOA JA JALKAPALLON PELUUTA MESTARUUSSARJASSA

Jörgen Petersenin (synt. 2.12.1931, Randers/Tanska) aloitti musisoinnin 6-vuotiaana viulunsoiton parissa. Piano ja erityisesti trumpetti tuli vahvasti soittokuvioihin – isoveljen myötävaikutuksella – muutamaa vuotta myöhemmin. Klassinen musiikki oli vahvasti päällimmäisenä: Jörgen opiskeli musiikkia Aarhusin Musiikki-Akatemiassa ja soitteli kotimaansa kaupunginorkesterissa. Jazz otti nuoresta miehestä selkävoiton jo nuorena.

– Musiikki ja jalkapallo täyttivät koko elämäni, Jörgen Petersen muistelee.

Suomeen muutettuaan ja avioiduttuaan Jörgen Petersenille suorastaan tulvi työtarjouksia muusikkona ja myöhemmin myös sovittajana. Petersen oli johtavia trumpetisteja lähes kaikissa aikakautensa levytyssessioissa, Radion tanssiorkesterissa, Ronnie Kranckin yhtyeessä ja muun muassa – parhaassa vedossaan – myös Umossa.

NEROKKAITA SOVITUKSIA JA SOOLOILUA

1960-luvulle tultaessa Jörgen Petersenistä tuli entistä kysytympi tähti, jonka laaja- alainen muusikkous huomattiin entistä selkeämmin. Jörgen työskenteli vuosikausia myös PSO:n levytuottajana, sovittajana ja levytyspäällikkönä.

Katri Helena, Matti Esko, Berit, Eija-Sinikka ja Cumulus olivat muun muassa Petersenin löytöjä, joiden uran alkuun hän on osaltaan suuresti vaikuttanut.

– Katri Helenan läpimurtohitti oli Puhelinlangat laulaa, jonka löysin kerran sattumalta nuottipinoa selatessani. Sovitin laulun letkispoljentoiseksi ja se meni kansaan, Jörgen Petersen muistelee.

Vuonna 1962 levytetty ”Boulevard Of Broken Dreams” on Jörgen Petersenin viihdetrumpetistiuran merkittävimpiä soololevytyksiä. Sillä hän ylsi kansainväliselle Billboard -soittolistalle. Kyseistä kappaletta – sen eri painoksia ja uutta levyversiota – on tähän mennessä myyty noin miljoona kappaletta USA:ssa, Kanadassa, Japanissa ja Euroopassa.

– 1960-luvulla aloin soitella myös flyygelitorvea ja B-kornettia isommalla suukappaleella, jolla sain modernimpaa jazzsoundia, Petersen kertoo.

Kaiken kaikkiaan Lill-Jörgen Peterseniltä on ilmestynyt huomattava määrä soololevyjä, joita on levitetty useina painoksina myös kansainvälisille markkinoille.

AITO JAZZ SÄILYY

Osittain Radion tanssiorkesterin raunioista syntyi Uuden Musiikin Orkesteri eli UMO. Edesmennyt kapellimestari, muusikko ja sovittaja Esko Linnavalli teki merkittävän työn saadessaan ammattibändin liikkeelle. Elettiin 70-luvun puoltaväliä.

– Alkuaikoina kävin satunnaisesti Umon harjoituksissa. Oli mukavaa saada soittaa hyvää jazzmeininkiä. Liityin vakituisesti Umoon hieman myöhemmin, kun kuukausipalkkaus tuli mukaan kuvioihin. Tuntui hyvältä, kun freelancermuusikko sai kerrankin säännöllistä palkkaa rakkaan jazzin soiton parista, Jörgen kertoo.

Sairaseläkkeelle siirtyminen tapahtui äkkiä Umon keikalla. Tämän johdosta trumpetinsoitto kiellettiin Jörgeniltä kokonaan, joten ammattimuusikkous jäi. Ajatus tuntui aluksi pahalta, mutta ajan kuluessa se oli hyväksyttävä. Kokenut konkari seuraa silti mielenkiinnolla, mitä musiikin kentällä tapahtuu.

– Suomi-jazz on kehittynyt hurjasti. Meillä on hyviä bändejä ja muusikoita, kuten muun muassa Umo, Jukka Perko, Severi Pyysalo, Antti Sarpila, Markku Johansson, Heikki Sarmanto ja Jukka Linkola, jotka ovat oman tyylinsä yksilöitä kansainvälisessäkin mielessä. On hyvä kuitenkin muistaa, että kulttuureista puhuttaessa jazzmusiikki on Suomessa vielä kohtalaisen nuorta.

Jörgen Petersen painottaa, että perinteitä tulee vaalia. ”Jazz” on muusikolle lahja, joka on olemassa tai sitten ei.

– Nuoren muusikon kannattaa tutustua perinpohjaisesti traditionaalisen jazzin tyylilajeihin ja opiskella tarkoin niiden oikeaa ilmaisutapaa ennen kuin siirtyy esimerkiksi modernimmalle puolelle.

– Jazzmusiikin oleellisimmat elementit liittyvät ensisijaisesti harmoniaan ja rytmiin. Jazzmusiikin opiskelu perustuu pitkälti itseopiskeluun, vaikka on hyvä asia, että tänään meillä voi jazzin soittoa opiskella myös oppilaitoksissa. Omakohtaista opiskelua pidän kuitenkin kaikkein oleellisempana.

– Levyjä pitää kuunnella paljon ja monipuolisesti. Tekniikan saat, kun istut alas ja harjoittelet huolellisesti. Soundia et kuitenkaan voi ostaa musiikkikaupasta, koska se ei ole myytävänä, sanoo trumpetistilegenda Jörgen Petersen.

ELVIS ON ASIAA

Jörgen Petersen muistaa olleensa ”elvisläinen” lähes alusta asti. Pappa täsmentää:

– Pidän erittäin tärkeänä, että meillä on järjestö, joka neuvottelee musiikintekijöille hyvät ja ajantasalla olevat korvaussopimukset jne… Useat vanhat, tutut muusikkoystäväni ovat edelleen aktiivisesti Elviksen toiminnassa mukana.


JÖRGEN PETERSEN PÄHKINÄNKUORESSA
- 6-vuotiaana alkoi viulunsoitto, josta yhdeksän vanhana siirtyi trumpettiin 
- 12-vuotiaana ensimmäinen big band- sovitus 
- Musiikinopiskelua (noin vuodet 1945-49) Tanskan Aarhusin Musiikki- Akatemiassa 
- Ensimmäiset soolotaltioinnit 22-vuotiaana Tanskan radiolle 
- Vuonna 1956 Al Stefanon orkesterin trumpetistina Euroopan kiertueella 
- 1957, Suomeen muutto, avioituminen ja perheen perustaminen
- Radion tanssiorkesteri n. 1957 - 1975 
- Ronnie Kranckin yhtye n. 1959 - 1967
- PSO:n (Pohjoismaiden Sähkö Oy) muusikko, sovittaja, kapellimestari ja myöhemmin levytuottaja 1958 - 1983
- Bulevard Broken Dreams -soololevytys (Capitol Records), 1961
- Ko. "Särkyneen Toiveen Katu"- singlen A- puoli nousi vuonna -63 USA:n Billboardin kansainväliselle Top 100- soittolistalle (Very Good) "B+"- arvosanoin 
- Jörgen Petersen on edelleen ainoa muusikkoartisti Suomessa, joka on tälle maailman tunnetuimmalle musiikkilistalle kelpuutettu 
- Vuonna 1976 Jörgen Petersen kirjoitti muun muassa Big band sävellys/sovituksensa "Fantasie For Brass", "Autumn Dream" ja "Secret Man". Petersen on niin ikään levyttänyt myös nämä sävellyksensä 
- Levysävel Oy:n kustannuspäällikkö 1977-80 
- Umossa vakituisena jazzmuusikkona 1982 - 1987
- Kultalevyt soololevyistä 1981-84
- Lill-Jörgen Petersenin soololevytyksiä julkaistu useille levymerkeille - aina Japanin markkinoille saakka 
- Musiikillista yhteistyötä maamme eturivin muusikoiden, kokoonpanojen, laulajien ja myös kansainvälisten tähtien kanssa 
- Ulkomaisista yhteistyökumppaneista mainittakoon muun muassa Al Stefano, Grethe Ingmann, Putte Wickmann, Zarah Leander, Clark Terry, Dizzie Gillespie, Benny Carter... 
- Teostosta saatujen tietojen mukaan Jörgen Petersenillä on julkaistuja teosmerkintöjä (sävellyksiä ja sovituksia) 487 kappaletta 
- Gramexista saatujen rekisteritietojen mukaan Jörgen Petersen on työskennellyt muusikkona, solistina, kapellimestarina 5574 levypuolella, joista yli puolet (kokoelmat, singlet, Cd, kasetit) ovat uusintajulkaisuja
- Jörgen Petersen on säveltänyt ja sovittanut muun muassa musiikkia Tv- näytelmiin, iskelmiä ja viihdepitoisen trumpettisarjan "Usko, Toivo ja Rakkaus".
- Useita sävellys, sovitus- ja artistipalkintoja pitkän uran varrelta 
- Kansainvälistä mainetta niittäneet sävellykset "Hoppel-Poppel" ja "Töllin polkka". Musiikki: Jörgen Petersen, Tanssikoreografia: Veikko Niemelä 
- Valtion taiteilijaeläke vuonna 1988
Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2000

Selaa lehden artikkeleita