Alppipuisto – Los Angeles

Daniel Helenius Haastattelu

Alppipuisto – Los Angeles

Luvattomat nuorisobileet Helsingin Alppipuistossa laittoivat Daniel Heleniuksen ajattelemaan musiikintekoa uravaihtoehtona.

Syksy 2013. Daniel Helenius on 17-vuotias ja aloittanut opinnot ammattikoulun sähköasentajalinjalla. Hän juhlii ensimmäisen vuosikurssin nasutusbileiden jatkoja Helsingin Alppipuistossa. Paikalla on joku ”ärsyttävä jätkä, joka soittaa jäätävän kokoisesta kajarista ikivanhaa örinäheviä”.

Helenius kavereineen saa päähänpiston: hommataan generaattori ja kajarit, tuodaan tänne dj-laitteet ja järkätään puistobileet. Kaverukset alkavat saman tien levittää puistossa sanaa ”sikaisoista bileistä”. Facebookiin he tekevät tapahtumasivun ”Alppipuiston viralliset kesän päättäjäiset with The Second Level”.

Viikon päästä ”virallisiin päättäjäisiin” tulee ensimmäisen tunnin aikana satoja nuoria. Kun dj The Second Level, eli Daniel Helenius, alkaa pimeän tullen soittaa, tulee myös virkavalta. Poliisien taskulamppujen valossa Helenius tajuaa, että puistossa on valtava ihmismeri.

”Oltiin sitten otsikoissa sen jälkeen. Ei ihan loppuun asti mietitty tota asiaa… tehtiin vaan”, muistelee Helenius nyt.

Alppipuiston spontaani tempaus johti siihen, että hän alkoi ajatella musiikkia uravaihtoehtona.

”Tajusin, että jos omalla tekemisellä saa liikutettua noin paljon jengiä, niin sillä on ihan mahista elää.”

Konemusiikista Helenius kiinnostui alle 10-vuotiaana.

”Lainasin kirjastosta cd-levyjä, jotain super trancee.”

Yläasteikäisenä hän löysi YouTubesta videoita, joissa dj:t soittavat sitä keikoillaan.

”Silloin kiinnostuin dj-hommista tosi paljon. En tuntenut ketään musatyyppejä, mutta aloin etsiä heitä. Änkesin itteni mukaan juttuihin ja pääsinkin. Silloin olin aina nuorin joka paikassa. Lisäksi mä pääsin meidän koulussa ääniteknikon hommiin ja innostuin nuppien vääntelystä.”

Heleniuksella ei ole musiikillista taustaa, sanan perinteisessä merkityksessä.

”En ole soittanut mitään instrumenttia. Olin pienenä niin ADHD etten olisi voinut mitenkään keskittyä sellaiseen.”

Kesällä 2014 The Second Level palasi Alppipuistoon dj-keikalle – ihan lupien kanssa. Samana vuonna alkoi tapahtua enemmänkin. Ensin dj-kisan voitto poiki keikan suositussa yökerhossa. Keikasta tehty videokooste herätti Weekend Festivalin kiinnostuksen. Weekendin järjestäjä sai hoidettua The Second Levelin David Guettan lämppäriksi Tallinnaan. Dj-ura lähti käyntiin.

Samoihin aikoihin Helenius ryhtyi tekemään myös biisejä. 

”Sen sijaan, että oisin alkanut yksin tekee ja opettelee, aloin etsiä tyyppejä, jotka tekee musiikkia josta tykkään. Tutustuin Jesse Lempiäiseen, kun soitettiin samoissa bileissä. Tein hänen kanssaan tosi paljon biisejä. Niitä ei ole koskaan julkaistu, mutta opin paljon.”

Kun Heleniuksella oli ”joku haju siitä, miten biisejä tehdään”, hän alkoi ottaa Logicia haltuun.”Lenno Linjama opetti paljon musantekemistä ja teknisen puolen toteuttamista. Tein tosi paljon ennen kuin julkaisin mitään vuonna 2016. Halusin, että kun julkaisen jotain niin se on hyvää. Ettei julkaisemisen helppous mene laadun edelle.”

”Jos haluaa pärjätä, pitää hyväksyä olemassa oleva laatustandardi ja löytää keino, miten siihen pääsee. ”

Heleniuksen periaate on, että kaiken mitä hän tekee, pitää olla vertailukelpoista oman genren kovimpien tekijöiden musiikin kansa. Muuten ei ole tulevaisuutta.

”Jos haluaa pärjätä, pitää hyväksyä olemassa oleva laatustandardi ja löytää keino, miten siihen pääsee. ”

Sama rima korkealla -ajatus pätee dj-keikkoihin.

”En ole missään vaiheessa tämänhetkisellä urallani soittanut perusiltaa kymmenestä neljään. Haluan soittaa tapahtumissa, missä olen esillä. Mun motivaatio on se, että haluan olla artisti.”

Mitä sitten tarkoittaa se, että dj on artisti?

”Sitä, että dj edustaa tiettyä saundia. Valkkaa settiin biisejä jotka on hänen tyylisiään. Niistä voi tehdä omia mashupeja ja remixejä. Mukaan ohjelmistoon ujutetaan omia träkkejä. Tää on tuottajamusaa. Tuottaja, kuten nyt joku on Martin Garrix, on se stara, ja mukana on joku hyvä laulaja. Usein joku frendi joka osaa laulaa.”

”Konemusan skenessä pääsääntöisesti ollaan frendejä keskenään ja tehdään hyviä biisejä. Se on kaiken lähtökohta. Niin mä ainakin itse toimin. Tykkään tosi paljon tehdä yhteistyötä.”

(Artikkeli jatkuu videon alla.)

Syksyllä 2018 LA Nordic -järjestö valitsi kahdeksan pohjoismaista lauluntekijää Los Angelesiin kirjoittamaan ja verkostoitumaan amerikkalaisten tekijöiden kanssa. Musiikintekijöiden jäsenistä mukaan otettiin kaksi tekijää: Tiina Vainikainen ja Daniel Helenius.

Matka oli Heleniukselle upea mahdollisuus ja opettavainen kokemus.

”En olis ilman sitä päässyt ikinä tekemään musaa näiden kansainvälisten tyyppien kanssa, jotka on tehneet biisejä isoille artisteille. Tehtiin 15-tuntisia päiviä. Koko ajan oli hyvä fiilis. Ahdistuin kyllä siitä tosiasiasta, että se tekeminen, mikä Suomessa koetaan tehollisesti ja laadullisesti riittäväksi, ei riitä kansainvälisillä markkinoilla.”

Helenius on jatkanut yhteistyötä useiden tekijöiden kanssa, joihin tutustui Los Angelesissa. Sosiaalisena ihmisenä hänen oli helppo verkostoitua.

”Täytyy koittaa pitää itsensä sellaisessa pöydässä, missä ei itse ole se viisain. Kun muut on nopeampia ja parempia, kehittyy itse väkisinkin. Ja jos et ole valmis kehittymään, et todennäköisesti enää istu siinä pöydässä enää uudelleen.”

Nyt Helenius keskittyy määrätietoisesti siihen, että on jonakin päivänä kansainvälinen menestyjä ja isojen biisien tekijä. Musiikki on etusijalla ja jos se ei riitä toimeentuloon, hän ajaa pakettiautoa kaverin firmassa.

”Koitan pärjätä näin. Yhteiskuntahan on rakennettu niin, että kun menet päivätöihin ja alat maksaa laskuja, niin päädyt tiettyyn elintasoon, jossa laskuja alkaa tulla enemmän. Jos et siihen mennessä oo breikannu sun musauralla, niin et tule ikinä breikkaamaan. Koska silloin musa on jäänyt sun elämässä sijalle kaksi. Ja jossain päin maailmaa on se, jonka elämässä musa on ykkössijalla. Hän menee sun ohi.”


Kuka?
Daniel Helenius (s. 1996) on tuottaja / dj, säveltäjä, artistinimeltään The Second Level, kotipaikka Helsinki. Tanssittanut yleisöä vuodesta 2014 useilla isoilla festivaaleilla (mm. Weekend Festival Helsinki & Viro, RMJ, NRJ Extravadance Tour). Managerointi: Xtendedmusic Agency.

Motto
”Kun haluat jotain asioita oikein paljon, niin ajaudut tilanteisiin, joissa ne asiat tapahtuu.”

Julkaistuja biisejä
2018
Gunman
(säv. Helenius, Maria Raiko, Marcus Tikkanen, Niko Mansikka-aho, san. Marcus Tikkanen)
Sorry, feat. Tuuli & Sebastian Noto
(säv. Helenius, Anthon Lehmuskoski, san. Sebastian Noto)
Lost (x Samlight feat. Sebastian Noto)
(säv. Helenius, Sami Hartikainen, san. Sebastian Noto)

2017
Sun Comes Up, feat. Ariadne
(säv. & san. Helenius, Jaakko Salovaara, Ida Paul)

2016
Monday, feat. Lola Loog
(säv. & san. Helenius, Sami Vepsäläinen, Lola Loog)

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2019

Selaa lehden artikkeleita