15 vuotta selvistellen

15 vuotta selvistellen

Selvis Nro 4 ilmestyi lokakuussa 1987, ja peräti kahdeksansivuisena. Puheenjohtaja Donnerin etusivun lisäksi tarjolla oli neljä toiminnanjohtaja Fuhrmannin artikkelia, yksi jäsenposti, sekä informaatiota koulutuksesta, kilpailusta ja apurahoista.

Donner puhuu koulutuksesta, kehoittaen jäsenistöä osallistumaan ESEKin ja LUSESin yhteistyönä järjestämään sanoittajaseminaariin, ”johon ELVIS kustantaa jäsenistään halukkaat”. Hän pohtii myös kysymystä ”epäpätevät musiikinopettajat”, ja peräänkuuluttaa työelämässä pätevöityneiden oikeutta saada opinnäytteen kautta myös muodollinen pätevyys.

Fuhrmannin ensimmäinen kirjoitus lohduttaa otsikollaan ”Kevyt musiikki otetaan vakavasti”. Hän kertoo Helsingin puistolalaisten aktiviteetista, joka johti kadun nimeämiseen Reino Helismaan kaduksi, sekä pronssireliefin paljastamiseen samaisessa kaupunginosassa. Fuhrmann jatkaa arvostuksen lisääntymisestä kertomalla Toivo Kärjelle myönnetystä säveltaiteen valtionpalkinnosta, muistuttaen myös aiemmista – muutamista – kevyen musiikin edustajista, jotka ko. palkinnon ovat saaneet.

ELVISin toinen äänite, ”Helsingin Poliisisoittokunta soittaa uutta suomalaista puhallinmusiikkia” [mainio otsikko! -toim.huom.] näki päivänvalon. Kotimaamme Suomi täytti valtiona ko. vuotena 70-vuotta, jonka kunniaksi ELVIS tarjosi suomalaisille ”ns. sinfoniaorkestereille” konserttipaketin kapellimestareineen (M. Puurtinen), solisteineen (A. Saaristo, E. Liikanen), juontajineen (J. Virtanen) sekä nuottimateriaaleineen (mm. O. Merikanto, G. Malmstén, T. Kärki, R. Lehtinen, J. Leskinen). Kahdeksan kaupunginorkesteria tarttui tilaisuuteen.

Muina aiheina Fuhrmannilla on lähdeveron korvauspolitiikka – ”valtiovarainministeriö huomasi sitten, että asia eivät voikaan olla ihan näin, että uppiniskaisia palkitaan ja kuuliaisia rangaistaan”, sekä 60-vuotista uraansa juhlinut Radion Sinfoniaorkesteri. Viime mainitussa aiheessa päästään myös aiheisiin Radion Tanssiorkesteri sekä Radion Viihdeorkesteri. Ja mukaan mahtuu vielä pohdiskelua Tampereen kaupnginorkesteriin kiinnitetyn kapellimestari Bergelin seikkailuista apartheidistisessa Etelä-Afrikassa.

Kilpailuinfoissa kiinnittää huomiota YLEn Eurovision laulukilpailusäännöstössä kohta nro 5: ”Sävellyksen yhteyteen tulee liittää maininta siitä, kenen tai keiden solistien laulettavaksi säveltäjä on laulunsa lähinnä ajatellut. Solistien valinnassa tulee ottaa huomioon taito esiintyä suurella estradilla sekä tv-kuvassa sekä kyky laulaa suorana äänitettävässä kilpailussa.” Nämä periaatteet ovat edelleen täysin käypiä, ja niitä voisi sitäpaitsi hyvin soveltaa myös toisinpäin, ohjeina yleisöltä tv-yhtiöiden tuotantopäälliköille!

ARKISTOJEN AARTEITA…


Rock-SM ’87 -kilpailun tuomaristo Finlandia-talon backstagella: (vas) Janne Louhivuori, Edu Kettunen,
Reijo Karvonen, Leevi Leppänen ja Pekka Nissilä.
Kuva: Pekka Helin.

 

teksti: Pekka Nissilä

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 1/2003

Selaa lehden artikkeleita