Popkappaleiden vienti on lähes kymmenkertaistunut kymmenessä vuodessa
Popmusiikin teosviennissä on Suomessa otettu merkittäviä edistysaskelia viimeisten kymmenen vuoden aikana. Viime vuosina Euroopan, Aasian ja Yhdysvaltojen myynti- ja latauslistoille onnoussut kappaleita, joiden kirjoittajissa, säveltäjissä tai tuottajissa on mukana suomalaisia. Tällä viikolla Music Finlandin työpajassa kirjoitetaan musiikkia varta vasten Aasian markkinoille.Suomalaisten musiikintekijöiden tekemien kansainvälisillä markkinoilla vuosittain julkaistujen kappaleiden määrä on lähes kymmenkertaistunut kymmenessä vuodessa. Tämä tieto selviää tuoreesta Music Finlandin tekemästä raportista Suomalaisten musiikintekijöiden popkappaleet maailmalla – Selvitys teosviennin käytännöistä, nykytilasta ja menestystarinoista. Suomalaistekijöiden kappaleita on julkaistu kaikissa maanosissa. Markkina-alueista korostuvat Eurooppa ja Aasia, kärkimaiden ollessa Saksa, Yhdysvallat sekä Japani. Julkaisuista ainakin 14 on nähty jonkun maan listaykkösenä. Selvitykseen saatiin tietoja 297 kappaleesta, joiden tekijöissä on yhteensä 71 suomalaista musiikintekijää. Selvitys osoittaa tekijäjoukon olevan laaja, mutta suuren osan kappaleista lähteneen tiettyjen kärkitekijöiden käsistä. Suomalaisten kanssa kappaleita on ollut tekemässä yli 200 ulkomaista musiikintekijää. Ulkomaiset tekijät edustavat yli 20 eri kansallisuutta. Moni kansainvälisistä yhteistyökirjoittajista on löytynyt Music Finlandin ja sen edeltäjän Music Export Finlandin vuodesta 2007 lähtien järjestämiltä yhteiskirjoitusleireiltä. Leireistä käytetään nimityksiä co-write-workshop tai biisileiri. Music Finlandin leirejä ovat Biisilinna (Song Castle), Aasian markkinoille tähtäävä A-Pop Castle sekä aloitteleville tekijöille suunnattu Song Hotel. Leireille osallistuu musiikintekijöiden lisäksi kustantajia, levy-yhtiöiden edustajia ja demolaulajia. A-Pop Castlessa tehdään kappaleita Aasian markkinoille Maanantaina 1.2.2016 Kuusamossa, Rukatunturin lumisissa maisemissa alkoi Music Finlandin järjestämä Aasian markkinoille kohdennettu viisipäiväinen laulunkirjoitustyöpaja A-Pop Castle 2016. Leirille osallistuu 12 suomalaista musiikintekijää sekä heidän edustajansa yhdessä aasialaisten kollegojensa kanssa. Music Finland on kutsunut paikalle levy-yhtiöiden edustajia (esimerkiksi YG Entertainmentista, jolle levyttää mm. korealaistähti PSY), kirjoittajia sekä kustantajia Etelä-Koreasta, Taiwanista ja Japanista. Vuonna 2013 järjestetty ensimmäinen A-Pop Castle toi hyviä tuloksia: leirillä kirjoitettiin muun muassa Swarovskin mainoskampanjassa kuultu taiwanilaisen Jolin Tsain “Journey”, etelä-korealaisen Lee Hyorin ”Somebody” sekä etelä-korealaisen poikabändin TVXQ:n ”Rise”. Kaikkiaan Aasian maissa on tutkimuksen mukaan julkaistu 73 kappaletta, jossa on osallisena suomalaisia kirjoittajia. A-Pop Castlen rahoittajana toimii opetus- ja kulttuuriministeriö ja sen pääyhteistyökumppaneita ovat Finnair ja Genelec. Lataa raportti Suomalaisten musiikintekijöiden popkappaleet maailmalla PDF-muodossa täältä. |