Eurooppalainen musiikintekijäjärjestöjen kattojärjestö: Epidemic Sound -katalogimusiikkiyritys ei kunnioita musiikintekijöiden taloudellisia ja moraalisia oikeuksia

UUTINEN

Eurooppalainen musiikintekijäjärjestöjen kattojärjestö: Epidemic Sound -katalogimusiikkiyritys ei kunnioita musiikintekijöiden taloudellisia ja moraalisia oikeuksia

Musiikintekijöiden etujärjestö Suomen Musiikintekijät tukee kattojärjestö ECSA:n (European Composer and Songwriter Alliance) lausuntoa.

Ruotsalainen Epidemic Sound -katalogimusiikkiyritys myy rojaltivapaata musiikkia erilaisiin tarpeisiin. Yritys hankkii katalogiinsa musiikin ns. buy-out-sopimuksilla, joilla ostetaan kerralla kaikki oikeudet kyseessä olevaan musiikkiin. Tällöin tekijä saa kertakorvauksen musiikkinsa käytöstä. Korvaus on usein alakanttiin arvotettu.

Kertakorvaus on ongelmallista, koska tällöin musiikin käyttö ei perustu sen käyttöarvoon, joka saattaa vaihdella kysynnän mukaan. Kärjistettynä: Tähtien Sota -elokuvien tunnussävelmä (säv. John Williams) olisi voitu myydä nimellisellä kertakorvauksella, kun useat muut elokuvan keskeiset tekijät saavat elokuvasta rojaltituloa esityskertojen mukaan, jopa vuosikymmenien ajan.

Epidemic Sound on myös korvannut kappaleiden yhteydessä esitettävät tekijätiedot omalla nimellään. Tällä käytännöllä rikotaan moraalisia oikeuksia, jonka mukaan tekijän nimi on mainittava teoksen yhteydessä.

Yle käyttää Epidemic Soundia

Erityisen ongelmallista on, että kansallista julkisen palvelun yleisradiotoimintaa verovaroilla harjoittavat instituutiot hankkivat ohjelmatuotantoihinsa musiikkia Epidemic Soundilta. Näin toimivat mm. Ruotsissa SVT sekä Suomessa Yle.

”On erittäin valitettavaa, että meillä on sama ongelma kuin Ruotsissa. Valtakunnallinen julkisen palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava Yle käyttää veronmaksajien rahoja suomalaisen musiikin tukemisen sijasta ruotsalaiseen arveluttavasti toimivaan yritykseen, eli Epidemic Soundiin”, toteaa Suomen Musiikintekijöiden toiminnanjohtaja Aku Toivonen.

Elokuvasäveltäjä ja Suomen Musiikintekijöiden hallituksen jäsen Pessi Levanto on huolissaan elokuva- ja tv-säveltäjien työn tulevaisuudesta.

”Tv-sävellystyöt ovat vähentyneet säveltäjiltä viime vuosina merkittävästi. Siinä missä ennen tilattiin sarjaan räätälöityä musiikkia, käytetään nykyään useimmiten katalogia. Erityisen huolestuttavaa tämä on Ylen taholta, jonka tehtävä olisi kotimaisen kulttuurin – mukaan lukien musiikin – tukeminen”, Levanto sanoo. Hän myös kokee, että valmiin katalogimusiikin käyttö ”rappeuttaa musiikin arvostusta mediateoksen osana”.

”Siinä missä parhaimmillaan tarkoin harkittu ja varta vasten sävelletty musiikki on mielletty tärkeäksi teoksen osaksi ja persoonalliseksi ilmaisumuodoksi, on musiikki nyt päälle liimattu yhdentekeväksi tapetiksi. Tämä köyhdyttää sekä itse ohjelmia, että suhtautumista mediamusiikkiin – säveltäjistä puhumattakaan”, Levanto lisää.

Perusasiat tulee olla kunnossa

Nykyaikaisten ja tulevaisuuden markkinoiden näkökulmasta Epidemic Soundin tyyppisiä uusia toimijoita kuuluu Suomen Musiikintekijöiden mukaan kyllä alalle tulla, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

”Arveluttavasti toimivat tahot vääristävät kilpailua ja kylvävät alalle huonoja käytäntöjä. Musiikintekijöiden taloudellisia ja moraalisia oikeuksia tulee kunnioittaa. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, olisi toiminta hyväksytympää ja mahdollistaisi jopa yhteistyön. Erityisesti peräänkuulutamme Ylen vastuuta asiassa”, Aku Toivonen sanoo.

 

Suomen Musiikintekijät tukee ECSA:n lausuntoa

 ECSA ja Suomen Musiikintekijät tuomitsevat voimakkaasti toimet, jotka johtavat tekijänoikeuksia loukkaaviin vaikutuksiin.

 ECSA ja Suomen Musiikintekijät kannustavat alaa seuraaviin toimiin:

  • Yrityksien ja toimijoiden tulisi pidättäytyä yhteistyöstä tahojen kanssa, jotka eivät kunnioita tekijöiden taloudellisia ja moraalisia oikeuksia.
  • Valtakunnalliset julkisen palvelun yleisradiotoimintaa harjoittavien instituutioiden tulee lopettaa veromaksajien rahojen maksamisen toimijoille, jotka eivät kunnioita tekijöiden taloudellisia ja moraalisia oikeuksia.
  • Kaikkien musiikintekijöiden tulisi pidättäytyä allekirjoittamasta mitään sopimusta, jossa edellytetään kaikkien oikeuksien luovuttamista ikuisiksi ajoiksi, vieläpä edes ilman moraalisten oikeuksien, eli tekijätietojen, maininnan toteutumista.


Lue lausunto kokonaisuudessaan (eng).

ECSA:n (European Composer and Songwriter Alliance) verkkosivut.

Artikkeli aiheesta Digital Music News -sivulla.