Taiteellisen työn vastapainoksi politiikkaa

Jussi Chydenius Haastattelu

Taiteellisen työn vastapainoksi politiikkaa

Muusikko Jussi Chydenius lähti kunnallispolitiikkaan, koska halusi olla mukana päättämässä kotikaupunkinsa asioista. Viime keväänä hän aloitti Teoston hallituksessa uutena jäsenenä. Chydeniuksen mielestä Teoston toimialan suurimmat haasteet koskevat digitalisaatiota ja lainsäädäntöä.

”Otin yhteyttä Helsingin Vihreisiin ja kysyin pääsenkö ehdokkaaksi kunnallisvaaleihin. Yllätyksekseni pääsin heti ensimmäisissä vaaleissa läpi. Se oli vuonna 2001.

Mun motiivi lähteä kunnallispolitiikkaan oli aika naiivi. Ajattelin, että olisi mukava kantaa korteni kekoon ja olla mukana päättämässä kotikaupunkini asioista.

Poliittinen ambitioni ei ole niin vahva, että haluaisin lähteä tekemään sitä valtakunnan tasolla. Silloin se olisi myös kokopäivähomma, ja ainakin tähän asti mua on kiinnostanut enemmän musiikin tekeminen.

Persoonassani sellainen piirre, että olen lapsuudesta asti halunnut mieluummin olla mukana kuin en olla mukana. Jos katsoo sitä, mitä olen tähän mennessä saanut elämässäni aikaan, on siinä aikamoinen diversiteetti. Ehkä se kertoo myös siitä, että jos jotain pyydetään, mun on vaikea sanoa ei.

Politiikka on elämäni suunnittelematon sivupolku, joka tuo vastapainoa taiteelliselle työlle. Siellä saa tehdä asioita, joilla ei ole mitään tekemistä musiikin tai edes kulttuurin kanssa.

Olen muun muassa ollut pitkään Vuosaaren Urheilutalo Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Se on Suomen toiseksi suurin uimahalli. Siinä oppii yhtä sun toista maailmasta ja löytää itsensä yllättävistä tilanteista. Olen kuitenkin taustaltani rockbändin rumpali.

”Teoston toimialan tärkeimmät asiat liittyvät tällä hetkellä nähdäkseni digitalisaatioon ja sitä kautta lainsäädäntöön sekä EU-tasolla että Suomessa.”

Kun multa kysyttiin kiinnostusta Teoston hallituksen jäsenyyteen, niin ajattelin, että miksi ei. Tietenkään ehdokkaaksi lupautuminen ei tarkoittanut, että mut sinne automaattisesti valittaisiin.

Tänä vuonna ollaan pidetty Rajattoman kanssa breikkiä. Siksi oli hyvä aika aloittaa tämä hallituspesti. On ollut aikaa perehtyä uusiin asioihin.

Teoston toimialan tärkeimmät asiat liittyvät tällä hetkellä nähdäkseni digitalisaatioon ja sitä kautta lainsäädäntöön sekä EU-tasolla että Suomessa. Musiikkimaailma on muuttunut niin nopeasti, että muutoksessa mukana pysyminen on vaikeaa. Samaan aikaan pitäisi pystyä olemaan hyödyksi asiakkaille ja oikeudenomistajille. Siksi pitää olla koko ajan vähän varpaillaan.

Mun oma vaikutelma on, että poliitikkoja on vähän vedetty narusta. Oikeudenomistajat ja tekijänoikeusjärjestöt nähdään aika helposti pahana, kontrolloivana ja vapautta vastaan olevana puolena. Meidän pitää pystyä osoittamaan, että oikeudenomistajien etu on viime kädessä myös kuluttajien etu.

Tietysti myös tekijänoikeusjärjestöjen pitää olla mukana lobbaamassa päättäjiä ja kertomassa omista näkemyksistään. Vaikka me miten tuotaisiin omia näkemyksiämme esiin ja esitettäisiin vaihtoehtoisia toimintatapoja, saattaa silti käydä niin, että joku asia hävitään.

YouTube ja muut suoratoistopalvelut ovat todella vahvoilla siinä, millaisilla muskeleilla ne pelaavat tässä tilanteessa. Jos ne ovat sitä mieltä, että eivät halua maksaa tekijänoikeuskorvauksia, tai haluavat maksaa niitä erittäin vähän, niiden on helppo saada näkemyksilleen tukea.

Tällä hetkellä tietyt isot toimijat näkevät tekijänoikeusasiat eri tavalla kuin me. Siksi on olennaista, että Teostolla on kansainvälisiä yhteistyökumppaneita. Se helpottaa Suomen kaltaisen pienen alueen vaikutusmahdollisuuksia.

Mulla ei ole mitään aavistusta siitä, mihin tämä kaikki johtaa kymmenen tai 20 vuoden kuluttua. Muutos on ollut niin nopea ja ennustamaton, että on helppo maalailla kaikenlaisia dystopioita siitä, mihin ollaan menossa. Se on kuitenkin vain arvailua.

Rajattomalla oli viime vuonna 20-vuotisjuhlavuosi. Tämän vuoden se on ollut tauolla. Olen ymmärtänyt, että se on ollut kaikille hyvä ja tarpeellinen kokemus. Kaikki ovat saaneet tehdä, mitä haluavat.

Marraskuun lopussa alkaa meidän perinteinen joulukiertue. Rajaton on tehnyt niitä vuodesta 2003 lähtien. Keväälläkin näyttäisi olevan kaikenlaista. Me tehdään noin puolet keikoista ulkomailla.

Tulevista levytyksistä ei ole vielä mitään suunnitelmaa. Meillä ei edes ole voimassa olevaa levytyssopimusta.

Sävellän koko ajan kuoro- ja lauluyhtyemusaa. Teen myös tilauksesta sovituksia ja vedän workshopeja Suomessa ja ulkomailla.

Tänä vuonna olen ensimmäistä kertaa 2000-luvulla hypännyt takaisin freelance-maailmaan. Ei ole ollut bändiä, jonka kalenterin mukaan mennään. Töitä on ollut paljon, mutta olen itse saanut päättää aikatauluista.

Don Huonot täyttää ensi vuonna 30 vuotta. Suunnitelmissa on tehdä muutamia keikkoja. Olen tykännyt Don Huonojen satunnaisista jutuista tosi paljon, koska muuten ei tule juurikaan rumpuja soitettua.”

 


Jussi Chydenius (s. 1972) on muusikko ja säveltäjä. Don Huonot -rockyhtyeen rumpali. Lauluyhtye Rajattoman perustajajäsen. Kuoro- ja lauluyhtyekouluttaja. Vintiöt-sketsisarjan käsikirjoittaja ja näyttelijä. Vihreiden kaupunginvaltuutettu Helsingissä. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan jäsen. Vuosaaren Urheilutalo Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Teosto ry:n hallituksen jäsen.

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 3/2018

Selaa lehden artikkeleita