Säveltää tanssittavia biisejä
Charlies: Affe Tuomela – rummut; Charles Plogman – laulu ja kitara;
Roger Holmlund – koskettimet, haitari ja saksofoni; Peter Österåker – basso.
Laulaja-kitaristi ja biisintekijä Charles Plogman on syystä tyytyväinen. Melkein-voitto lienee jyrkentänyt bändin jo muutenkin noususuhteista uraa?
– Kyllä se lähti taas muutaman pykälän eteenpäin. Koko ensi vuoden keikkakalenteri on varattu. Ihan hyvältä näyttää. Tehdään sellaiset +-15 keikkaa kuukaudessa.
Charlies on ollut koossa syksystä 1995. Minkälainen musiikillinen historia sulla on; oletko aina soittanut tanssimusaa?
– Parikymmentä vuotta olen harrastanut musiikkia, soittanut eri bändeissä. Vuonna -81 mentiin pankkiin ja otettiin lainaa ja ruvettiin viikonloppuisin vääntämään. Se oli diskomusaa nuorisolle, sitä tehtiin 5-6 vuotta. Markkinat muuttui sitten niin, ettei nuorisopaikkoja ollut niin paljon, sitten mentiin kypsempään suuntaan; -86 ruvettiin soittamaan varttuneemmille ihmisille. Julkisella puolella mä olen aina soittanut tanssimusaa.
– Laulutunteja rupesin ottamaan -90 ja -94 menin konservatorioon. Siellä ehdin olla 3 vuotta opiskelemassa klassista laulua. Nyt mulla puuttuu oikeastaan vain se viimeinen eli 2B-tutkinto, että musta tulis ”muusikko pääaineena laulu”. En ehtinyt tehdä sitä kun voitettiin Viihdyttäjä 1999 -kilpailu ja tuli kiinnitys Kesäillan valssiin (ohjelmasarja TV2:ssa); keikkoja rupes tuppaamaan niin paljon. Oli pakko valita: pistin opinnot hyllylle. En tiedä jos jatkan joskus valmiiksi… Tällä hetkellä teen vain tätä. Mulla on myös musiikkikustantamo, Meir Music Oy, jonka perustin -97. Kun oon biisejä tehnyt noin 10 vuotta, niin mulla on aika paljon kappaleita.
Mielenkiintoinen juttu tämä oma kustantamo. BMG:llähän on myös kustantamo. Millä tavalla se toimii, kun olet omien biisiesi herra?
– Meillä on sellainen sopimus, että aina kun biisit menee BMG:n tai Bluebirdin kautta, niin splitataan se kustannusosuus, siinä tehdään yhteistyötä. Siitä jää siis 16 % ja jotain per kustantamo. Mulla on studiokontaktit ja yhteistyökumppanit täällä Vaasan seudulla, teen biisejä täällä ihan niin kuin parhaaksi näen, ja sitten tarjoan niitä eteenpäin. Ne mitkä ne haluaa BMG:lle, ne menee sinne ja splitataan. Tietysti tarjoan muillekin levy-yhtiöille ja kustantamoille biisejä. Mä teen yhteistyötä periaatteessa kaikkien kanssa, ahkerimmin tietysti BMG:n kanssa, kun ollaan niitten leivissä.
Olet tehnyt paljon biisejä muille, ainakin Pariisin kuun Tarja Lunnakselle?
– Joo, ja siitähän se lähti. Ennen pyörittiin vaan täällä rannikolla, ja lauloin ruotsiksi. Sitten kun sain idean musiikkikustantamosta, rupesin kääntämään biisejä joita olin tehnyt. Elviksen vuoden 1998 tekijähakemiston perusteella lähetin kirjeen 13 sanoittajalle, sain 6 vastausta, minkä jälkeen tiiviimpi yhteistyö on virinnyt Lasse Wikmanin ja Keijo Laitisen kanssa. Rupesin sitten tarjoamaan näitä meidän tekeleitä maailmalle. Seppo Matintalo Bluebird/BMG:llä keksi sellaisen idean, että Charlies voiskin olla se bändi joka esittää näitä biisejä. Siitä se lähti tää Suomen valloitus (nauraa), jos niin voi sanoa.
Charlies-ohjelmisto koostuu siis omista sävellyksistäsi?
– Suurin osa, kun olen ainut bändissä joka sävellän. Sitten on toinen kollega täällä rannikolla, just hänen kanssaan tehtiin Pariisin kuu ja Janne Tulkille Kun tuuli kutsuu. Lasse Wikman ja Keijo Laitinen on tehneet mulle tekstejä, ja tuorein juttu on kun olen tehnyt Veksin kanssa 3 biisiä; ovat valmiita mutta eivät demoasteella vielä. Ehkä ne joutuu uudelle levylle, joka ilmestyy helmikuussa. Nyt alkaa pitkä rundi, melkein joka päivä keikkaa, ja ensi tiistaina alkaa Lapin rundi. Ankara putki tulossa.