Kahdeksalla eurolla kaikki musiikki

Haastattelu

Kahdeksalla eurolla kaikki musiikki

Sähköposti tuo Elvis ry:n toimistoon nykyisin runsaasti viestejä, joissa annetaan sapiskaa Teostolle ja tekijöiden ahneudelle. Jos viesteissä on kysymyksiä, pyrimme niihin myös vastaamaan. Seuraavassa yksi tällainen viesti sekä siihen lähettämäni vastaus.

***

Hannu Jurvasta Hei!

Kirjoitukset teostomaksujen puolesta ja vastaan herättävät kansalaisen mielenkiinnon asiaa kohtaan. Perimmäinen ajatus toimissanne alkaa olla kateissa, RAHAN himon kasvaessa.

Näyttää naapurin muusikolla olevan enemmän kotityökiireitä, kun teostomaksut on niin pieniä.

Kysynkin kuka/kenen tilille menevät J.C.Bach. urkukoraalista teostomaksut, kun alkuperäinen äänitys on tehty yli 75 vuotta sitten, kun urkuri ja säveltäjä ovat kuolleet ja historian kirjat kertovat loput, ja digitaalimuotoon tämä äänite on saatettu muutama vuosi sitten.

Omistaako tekijänoikeudet kuka? Jos ei ole perikuntaa/sukua hoitamassa asiaa. Kuka sitten on tämä ”asianhoitaja” joka ottaa rahat talteen.

Järjestelmässä on korjaamisen varaa, kun virsistä jotka ovat 200 (kaksisataa) vuotta vanhoja, peritään ”teosto”maksua!

Eniten olisin huolissani MUSIIKIN jakelukanavista, kuinka jokin ”kyläbändi” ja hyvä sellainen saa asiansa esille, kun ei pääse levy-yhtiöön ja musaa on varastossa. Netti antaa vastauksen, miljoonat musan kuuntelijat tavoittavat peräkylän bändin ja maine/kysyntä kasvaa, kenties keikkatilauksia, ilman levyfirmaa ja Teoston kalliita jäsenmaksuja, joiden hinnalla saa kotisivut nettiin.

Teillä tulee ongelma, jos RAHAN himonne ei lopu.

Hannu Kankaanpää

opiskelija/musiikin kuuntelija

Hei! Ja sori, että ehdin nyt kommentoida vain lyhyesti.

Bachin sävellykset ovat tekijänoikeuslain mukaan vapaita (koska tekijän kuolemasta on yli 70 vuotta, Elvis ry:n mielestä tämän suoja-ajan pitäisi olla lyhyempi).

Siitä ei siis kenenkään tarvitse eikä pidä maksaa minkäänlaisia teostomaksuja. (Tilanne on eri, jos joku on tehnyt Bachin sävellyksestä sovituksen ja saanut sen suojatuksi, mutta kenenkäänhän ei ole pakko tällaisia sovituksia käyttää.) Myös 200 vuotta vanhat virret ovat täysin vapaita. (Siis jos myös tekstit ovat 200 vuoden takaa eivätkä äskettäin uudelleen muokattuja, jolloin niihin tekstin osalta voi liittyä muokkaajan ja kirkon hallussa olevia tekijänoikeuksia.)

Jos Bachia tai virsiä julkaistaan äänitteellä, on äänitteen esiintyjillä ja tuottajalla omat tekijänoikeutensa, joita esitysten osalta hallinnoi Gramex. Mutten puutu nyt niihin, koska sinäkin kirjoitit vain teostomaksuista.

Mitä nettiin tulee, niin bändi ja solisti voi toki sen ansiosta saada tuloja (esimerkiksi keikoista) ilman Teostoa ja Gramexiakin, mutta mistä saa tuloja sellainen tekijä, joka pelkästään säveltää ja sanoittaa eikä esitä ollenkaan? Teoston asiakasmaksu on muuten 100 euroa ja se ”kirpaisee” vain kerran.

Mitä ahneuteen tulee, niin Teoston kaikesta musiikin esittämisestä ja tallentamisesta perimät maksut ovat tällä hetkellä noin 40 miljoonaa euroa vuodessa. Se on alle kahdeksan euroa yhtä suomalaista kohden. Siis kaikesta musiikista, mikä vuoden aikana soi tai levyillä myydään korvauksena tekijöille ja kustantajille. Saahan sillä vaikkapa pari tuoppia olutta. Esimerkiksi suomalaisia esiintyjiä välittävien ohjelmatoimistojen liikevaihto on vuodessa moninkertainen näihin teostomaksuihin verrattuna.

Elvis ry:n jäsenten keskitulo Teostosta on 15.000 mk vuodessa ja verovähennysten jälkeen 12.000 mk. Jos sitten kerran elämässä jonkun kohdalle osuu muutama kaupallisen menestyksen vuosi, vie verottaja ison osan eikä minkäänlaista sosiaaliturvaa tai eläkettä kerry huonompien vuosien varalle.

terv. Martti Heikkilä, Elvis

Teksti: Martti Heikkilä

piirros: Vesa Huhtala

Tämä artikkeli on haastattelu. Lue muita haastatteluita

Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2002

Selaa lehden artikkeleita