Liisa Akimof – Kaikkialla on absurdismia

Liisa Akimof Kymppi

Liisa Akimof – Kaikkialla on absurdismia

Nuoruuden musiikinopettajilla oli Liisa Akimofille ratkaisevan suuri merkitys.

1. Alku

”Peppi Pitkätossu -kirja ja -laulu olivat hyvin innostavia. Peppi on fantastinen supersankari, johon oli hauska samastua. Halusin olla Peppi, mieluummin kuin Tommi ja Annika, jotka olivat nössöjä. Opin laulun myös ’på svenska’, mikä antoi kipinää opiskella kieliä. Peppi oli myös lähtölaukaus tekemiseen. Lauluja alkoi pulputa minusta hyvin pienenä. Muistan kuinka istuin autossa, ja sateen hakatessa ikkunaa lauloin kaikkea mitä näin ja keksin ympärilläni.”

2. Kari Rydman

”Kiitos musiikinopettajani Kari Rydmanin opin, että kaikki osaavat tehdä lauluja. Karilla oli erittäin ratkaiseva merkitys, koska hänellä oli anarkistisinnostava asenne. Kari pisti koko luokan tekemään yhdessä biisejä. Hänen innoittamanaan teimme laulun ’Kenraalipastori Uolevi Taskinen’, jolle keksittiin erilaisia tapahtumia ja hauskoja juttuja. Se oli riemukasta yhdessä luomista. Kari auttoi alussa soinnuttamalla laulujani, koska en 7-vuotiaana soittanut mitään soitinta. Pian olimme jo keikalla esittämässä niitä lauluja. Hän loi sellaisen ilmapiirin, että kaikki on mahdollista.”

3. Alice Pacius ja pianonsoitto

”Kotonamme oli Hellas, jolla opiskelin pianonsoittoa. Minulle sattui erittäin originelli pianonsoitonopettaja Alice Pacius, Frederik Paciuksen jälkeläinen. Soittotunnit menivät lähinnä siihen, että hain hänelle marjapiiraita ja kaasupoletteja. Hän oli menneen maailman hahmo, kuin suoraan tyttökirjoista. Soitin hänelle omia klassisia sävellyksiäni ja Alice kuskasi minua soittamassa Chopinin etydejä eri tilaisuuksissa. Opin soittamaan ja aloin tehdä pianolla biisejä. Nykyään sävellän Finnvoxista ostamallani vanhalla Steinwayn flyygelillä.”

4. Argentiina ja sotilasjuntta

”Kun olin 16-vuotias, olin yksi neljästä ensimmäisestä eurooppalaisesta vaihto-oppilaasta Argentiinassa. Alice antoi minulle matkaan coctailpukuja ja korkokenkiä, jotta voisin astua seurapiireihin. Valitettavasti Argentiinassa oli sotilasjuntta, jossa ihmisiä kidutettiin ja heitettiin mereen. Maailmankuvani räjähti sotilasdiktatuurin ja valtiotieteen opiskelujeni kautta.

Abichoaín-perheeni, jossa asuin, oli hyvin intellektuelli. Heidän myötään tutustuin eteläamerikkalaisiin kirjailijoihin ja opin fluentin espanjan kielen. Argentiinassa aloin säveltää lauluja espanjalaisiin runoihin, ja argentiinalaisen jätkän kanssa perustamamme duo esitti niitä. Reissasin myös ympäri Argentiinaa paikallisen kuoron kanssa esiintyen. Elämänvaiheen kautta sain ikuisen rakkauden bossanova-rytmeihin.”

5. Tavaramarkkinat ja uusi aalto

”Yhteiskunnallisen tietoisuus oli herännyt minussa Argentiinassa, ja samaan aikaan Helsingissä oli vallattu Lepakko. Löysin solidaarisuusliikkeen ja esiinnyin omia suomenkielisiä biisejäni laulaen eri tilaisuuksissa. Yhtä yliopiston keikkaa varten perustettu Tavaramarkkinat esitti biisejäni, ja se resonoi uuden aallon kanssa. Pian levytimme ja kiersimme solidaarisuuden hengen nostattamana ympäri Eurooppaa. Tavaramarkkinat oli Suomen ensimmäinen levyttänyt tyttöbändi.

Tein Liisa Taville Latinalaisen Amerikan poliittisten laulajien Violeta Parran ja Mercedes Sosan käännöstekstejä. Tein espanjankielisten lauluntekstien käännöksiä myös KOM-teatterille. Laulut olivat minulle tuttuja, ja vuosi sotilasjuntan ikeessä oli opettanut minut ajattelemaan niin, että pystyin luomaan lauluntekstiin hegemonian palon käyttämällä allegorioita.”

6. Absurdismi

”Näen absurdismia kaikkialla inhimillisessä toiminnassa. Antaa henkistä avaruutta nähdä asiat konkreettisesti ja absurdeina. Se viehättää minua ja se naurattaa minua. Ennen kaikkea, kun niihin liittyy inhimillinen vakavuus, sitä absurdimpaa se on. Se ei tarkoita, etteikö asioilla olisi merkitystä. Mutta kaikilla asioilla on hopeareunus – se on se absurdismi. Uusin levyni on täyttä absurdismia. Se naurattaa myös itseäni.”

7. Lesbohuora

”Koko populaarikulttuuriin liittyy nuoruuden ihannointi, ja sen absoluuttinen yhteinen tekijä on nuoruus. Se on tuo omnipotentti vaihe, kun kaikki on mahdollista. Siitä alkaa alamäki, jonka vuoksi ihmiset alistuvat siihen banaaliuteen, mitä popmusa edustaa. Minun tehtävänäni on murtaa hegemonistisia diskursseja – minkä vuoksi musiikkini ei ole koskaan kovin suosittua. Iso osa yli 60-vuotiaista on kuitenkin anarkisteja, jotka pystyvät vastaanottamaan biisejä kuten Lesbohuora. Sillä tekstillä haluan muuttaa sen sanan merkityksen. Näin ne, jotka lesbohuorittelevat netissä, alkavat vaikuttaa itse säälittävältä.”

8. Hurmio

”Kokonaiset biisit edellyttävät hurmiota. Se on vähän samanlainen flow-tila, mikä tulee pitkänmatkan juoksusta. Kaikki tuntuu helpolta ja voi hurmioitua omista keksinnöistään. Biisi saa siivet sen hurmioitumisen kautta. Se voi tapahtua virikkeettömässä tyhjässä tilassa, kunhan kokee, että keksii jotain uutta. Se on myös tila, johon tekoäly ei kykene, koska sillä ei ole tunteita. Pitää päästä irti odotuksista ja normeista. Siihen liittyy omaehtoisuus, jolloin ei pyri miellyttämään manageria tai yleisöä.”

9. Hitit: Kevät ja Kotikatu

”Kevät-biisi syntyi yhdeltä istumalta hurmiossa, ilman mitään soitinta puiston penkillä. Menin sisätiloihin, otin kitaran ja soitin sen. En pitänyt sitä mitenkään erikoisena ja olin luovuttamassa sitä muille. Elisa Korjus kuitenkin sanoi, että meidän pitää tehdä se Tavaramarkkinoiden kanssa.

Hyvä tunnari on elintärkeä tv-sarjalle. Se on logo ja tavaramerkki. Olen tehnyt käytännön syistä tunnareita samalla kun olen tuottanut tv-ohjelmia, koska ideoiden sanallistaminen on hirveän vaikeaa ja on usein helpompi säveltää itse. Kotikatu-tv-sarjan tunnusmusiikki taas syntyi tilaustyönä Kari Kyrönsepältä. Sain hänen briiffistä kiinni ja sävelsin musiikin pianolla. Ahti Marja-aho ja Riku Mattila sovittivat sen valmiiksi.”

10. Motto

”Vain kesyt linnut kaipaavat. Villit lentävät.” (


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2025

Selaa lehden artikkeleita