Uusi ©-DAY-kampanja vie huhtikuussa vihreää päin

UUTINEN

Uusi ©-DAY-kampanja vie huhtikuussa vihreää päin

Luova työ lohduttaa ja ilahduttaa – aivan erityisesti nyt, kun elämme poikkeuksellisia aikoja. Lauantaina 25.4.2020 vietetään tekijänoikeuspäivää ja sitä ennen ©-DAY-viikkoa. Viikon aikana eri toimijat juhlistavat luovan työn arvoa vihreän värin eri sävyissä – sekä livenä että digitaalisesti. Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa sosiaalisen median kanavissa.

©-DAY kokoaa yhteen kaikki tekijänoikeuksia kunnioittavat toimijat vihreän värin eri sävyjen alle 20.–25.4.2020. Vihreä väri kuvaa sitoutumista tekijöiden ja heidän oikeuksiensa kannalta vastuulliseen toimintatapaan nyt ja tulevaisuudessa. Samalla väri tekee reilusta sisällöstä kuluttajille helposti tunnistettavaa: saa mennä!

”Poikkeukselliset ajat tarvitsevat tulkkeja ja taiteilijoita: nyt tarvitaan elämyksiä, ajattelemisen aihetta, haastajia, viihdettä ja tunteiden välittäjiä. Jotta voimme nauttia tekijöiden työstä joka päivä, pidetään yhdessä huoli, että luovalla työllä on arvonsa, tekijänoikeus. Nyt ja tulevaisuudessa. Olethan mukana,” vetoavat kampanjan lähettiläät, valokuvaajatoimittaja Meeri Koutaniemi ja musiikin tekijä Markus Nordenstreng.

Mukana kymmeniä kumppaneita

Esimerkiksi kaupallisia radiokanavia edustava RadioMedia liittyi 35-juhlavuoden vastuullisuustekonaan mukaan kampanjaan. 13.–26.4. voit bongata radiokanavilta ympäri Suomen, miltä vihreä kuulostaa.

Kumppanina on myös Kansallisgalleria, jonka Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseoiden verkkosivustot juhlistavat vihreää. Myös KULTA ry:n kautta liittyy mukaan kulttuuritoimijoita ympäri Suomen. Mukana ovat esimerkiksi Mikkelin teatteri, Martinus-Sali Vantaalla ja Doo-Bop-jazzklubi Vaasassa.

Tule mukaan: #kiitosteoksesta

Kutsumme kaikki luovan työn ystävät, tekijät, esittäjät, tuottajat ja oikeudenhaltijat mukaan kampanjaan sosiaalisen median kanavissa. Mikä teos on juuri nyt poikkeusoloissa ilahduttanut sinua ja miksi? Jaa ajatukseksi perusteluineen sosiaaliseen mediaan tunnisteilla #kiitosteoksesta sekä #CDAY ja kiitä tekijää. Vaihda myös kiitokseksi oma profiilikuvasi ©-DAY-kehykseen (https://www.isupportcause.com/campaign/cday—tekijänoikeuspäivä).

Kampanjan teemaan vihreäksi valaistaan tai värjätään luovilla ratkaisuilla myös verkkosivustojen, kotien, toimistojen tai kulttuuritalojen pintoja. Ehkäpä viikolla syntyy jopa vihreä pop-up-installaatio? Kuvia ja videoita vihreistä tiloista voi seurata somessa tunnisteella #cday ja #tekijänoikeuspäivä.

Välitetään kiitoksia ja näytetään samalla, miten monta meitä on vastuullisen luovan työn puolella. Vihreää päin saa mennä!

 

Lue lisää:
https://cday.fi, seuraa kampanjan somekanavia ja jaa postauksia eteenpäin:

Facebook: Lyhty – luovan työn tekijät ja yrittäjät
Twitter: Lyhty-profiili
Instagram: Lyhty-profiili
Tiedustelut ja luovan työn tekijöiden haastattelupyynnöt:
Sari Siikasalmi, sari.siikasalmi@kreab.com, 050 352 1073

Kampanjan mahdollistaa Tekijänoikeusakatemia ry, johon kuuluvat Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto, Sanasto ja APFI opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. Käytännön koordinaatiosta vastaavat Kreab ja Helsinki 14 yhdessä julkisten ja yksityisten kumppanien kanssa.