Lauluntekijät vaativat palkkaa

Kolumni

Lauluntekijät vaativat palkkaa

The Ivors Academy, Musiikintekijät ry:n Iso-Britannian sisarusyhdistys, on heittänyt ilmaan ehdotuksen siitä, että levy-yhtiöt maksaisivat musiikintekijöille palkkaa kirjoitussessioista artistien kanssa. Yli 2000 lauluntekijää on allekirjoittanut yhdistyksen laatiman avoimen kirjeen, joka on osoitettu levy-yhtiöille.

Tekijät ovat musiikkibisneksessä paljon vartijoina, kirjeessä muistutetaan.

He toimivat paitsi sisällöntuottajina ja inspiraationa, myös määrittelevät alan kehityssuuntia ja trendejä. He ovat niitä tyyppejä, joiden käsiin aloittelevat artistit ensimmäiseksi lähetetään. Tekijät sijoittavat artisteihin sekä henkilökohtaista että ammatillista kapasiteettiaan tietämättä, saavatko koskaan mitään korvausta työstään.

”Alalla pidetään normaalina sitä, että lauluntekijöiden pitäisi kirjoittaa ilmaiseksi artisteille, joiden kohdalla saattaa tapahtua jotakin muutaman vuoden aikajänteellä. En voi enää lähteä tällaiseen”, sanoo laulunkirjoittaja Autumn Rowe (kirjoittanut mm. artisteille Dua Lipa, Kylie Minoque, The Saturdays).

”Ei siis mitään pahaa sanottavaa artisteista, joiden kanssa olen työskennellyt. Kyse tässä on siitä, että lauluntekijät ovat usein aliarvostettuja alan sisällä. Ansaitsisimme enemmän. Me kaikki”, Rowe sanoo.

Nykytilanne on kestämätön tekijöille, jotka eivät itse ole keikkailevia artisteja. Isokaan hitti ei takaa kirjoittajalle toimeentuloa, miljoonillakaan striimeillä ei saada vuokrarahoja kasaan. Esimerkiksi Spotifyn tuotoista vain 13 prosenttia menee tekijöille ja kustantajille.

Kun hiteilläkään ei enää tienaa elantoa, missä on työnteon kannustin? On vaarana, että alipalkatut laulunkirjoittajat lähtevät muihin hommiin, ellei tilannetta saada pian korjattua.

The Ivors Academyn ehdotus tilanteen korjaamiseksi on se, että levy-yhtiöt ryhtyvät maksamaan musiikintekijöille korvausta kirjoitussessioista. Päiväpalkaksi ehdotetaan vähintään 75:ää puntaa. Se on vajaat 90 euroa. Lisäksi ehdotetaan, että musiikintekijöille tulisi antaa ainakin 4 prosentin rojalti levymyynnistä. Kyseessä olisivat siis aivan oikeat palkkiot ja rojaltit, eivät ennakot tekijänoikeuskorvauksista.

Samaan aikaan Yhdysvalloissa eturivin lauluntekijöiden yhteenliittymä The Pact on nostanut esiin sen epäkohdan, että artisteille on tapana vaatia osuuksia biiseistä, joita he esittävät, mutta joita he eivät ole olleet kirjoittamassa.

The Pactiin kuuluvien musiikintekijöiden missio on, että musiikin julkaisu- tai kirjoituskrediittejä saavat vain ne, jotka ovat oikeasti olleet tekemässä tai muokkaamassa lyriikkaa tai sävellystä niin, että työpanos on ollut merkittävä.

Tekijät ovat kyllästyneet huonoon kohteluunsa ja siihen, että joutuvat tekemään uhrauksia päästäkseen alalle. He muistuttavat, että jos irrotetaan laulu musiikkiteollisuudesta, ei ole mitään musiikkiteollisuutta.

”Meitä tarvitaan, jotta musiikkiteollisuuden pyörät pyörivät. Aletaan siis käyttäytyä siihen malliin.”


Lehden kansi:

Musiikintekijä-lehti: 2/2021

Selaa lehden artikkeleita