Musiikin isyysoikeus toteutuu yhä huonosti – kampanja kiinnittää huomion tekijä- ja esittäjätietoihin

UUTINEN

Musiikin isyysoikeus toteutuu yhä huonosti – kampanja kiinnittää huomion tekijä- ja esittäjätietoihin

Musiikkialan merkittävä ongelma on, ettei kappaleiden tekijä- ja muusikkotietoja mainita niiden esittämisen yhteydessä. Tätä ns. isyysoikeuden noudattamista on pyritty edistämään musiikkialan järjestöissä jo vuosien ajan. Tuore kampanja kiinnittää kuuntelijoiden huomion siihen, kuka musiikin on saanut aikaan.

Musiikin isyysoikeus tarkoittaa, että tekijöiden ja soittajien nimet on mainittava kappaleen käyttämisen yhteydessä hyvän tavan mukaisesti. Tänä päivänä musiikkia kuunnellaan yhä enemmän online-alustoilla ja suoratoistopalveluissa. Näissä kerrotaan usein vain kappaleen artisti ja vain harvoin säveltäjien, sanoittajien, sovittajien, soittajien ja kustantajien tiedot.

”Kun musiikkia kuunneltiin vielä fyysisinä äänitteinä, nämä tiedot oli itsestään selvästi painettu levyn kansitietoihin ja kerrottiin myös tv- ja radiokanavilla. Musiikin siirtyessä verkkoon, isyysoikeuden noudattaminen on päässyt pahasti rapistumaan”, kertoo kampanjan kasvona toimiva iskelmälaulaja, säveltäjä ja sanoittaja Veepee Lehto.

Tuoreessa kampanjassa ”Ketkä lempimusiikkisi tekevät?” musiikkialan järjestöt pyrkivät kiinnittämään kuuntelijoiden huomion siihen, kuinka monen ihmisen panos on tarvittu heidän lempikappaleensa syntymiseen. Sen takana on niin säveltäjiä, sanoittajia, sovittajia ja kustantajia kuin monen eri instrumentin taitajia. Näiden kaikkien toimijoiden taiteellinen panos kuuluu lopullisella kappaleella ja heillä on oikeus myös tulla niiden yhteydessä mainituksi.

Tieto musiikista parantaa kuuntelukokemusta

Musiikkialan järjestöt Teosto, Gramex, Suomen Musiikintekijät, Suomen Säveltäjät, Suomen Musiikkikustantajat ja Muusikkojen liitto käynnistivät vuonna 2018 hankkeen, jonka tavoitteena oli parantaa isyysoikeuden toteutumista musiikin kuuntelun alustoilla. Hanke sai opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksen ja siinä selvitettiin muun muassa kuluttajien toiveita.

”Tutkimuksessa ilmeni, että kuluttajat arvostaisivat kattavia tietoja kuuntelemastaan musiikista nimenomaan musiikkikokemuksen syventäjinä. Tietojen avulla kuulijat voisivat hakea lisää kuunneltavaa esimerkiksi lempikitaristiltaan tai säveltäjältään”, sanoo hankkeessa mukana ollut Suomen Musiikintekijöiden toiminnanjohtaja Aku Toivonen.

Syynä isyysoikeuden huonoon noudattamiseen on paitsi alustojen moninaisuus, myös musiikkibisneksen pitkä ketju toimijoita ja vaihtelevat käytännöt. Online-alustoille musiikkikappaleet kulkevat tekijöiden, levy-yhtiöiden, kustantajien sekä erilaisten jakelijoiden eli aggregaattoreiden kautta. Monet alustat kuten esimerkiksi Spotify vastaanottavat tekijätietoja kuitenkin ainoastaan levy-yhtiöiden kautta. Musiikkitiedoille eli ns. musiikin metadatalle ei ole sovittu yhteisiä menettelytapoja, mikä aiheuttaa tietoihin virheitä tai ristiriitoja.

”Mitä enemmän musiikin kuuntelijat eli alustojen käyttäjät kiinnostuvat näistä asioista, sen suurempi paine koko toimialalle syntyy tehdä tälle asialle jotain. Datan avoimuus ja yhtenäisyys on yksi musiikkibisneksen tulevaisuuden suurimpia kysymyksiä”, sanoo Toivonen.

Kampanja kannustaa jakamaan tekijä- ja soittajatietoja

Kampanjassa kannustetaan suomalaisia jakamaan sosiaalisessa mediassa tietoja lempikappaleistaan ja niiden tekijöistä tunnisteella #musiikkitiedot. Tällä tavalla tietoisuus suomalaisten musiikin tekijöistä ja esittäjistä leviää laajempaan tietoisuuteen.

”Näin kuulijat saavat musiikista oikean kuvan. Mitä enemmän tekijöistä puhutaan, sitä enemmän heillä on töitä. Ja sitä enemmän suomalainen musiikki kehittyy ja menee eteenpäin”, sanoo Lehto.

Kampanjan sivustolla musiikkitiedot.fi annetaan isyysoikeudesta lisätietoa sekä kerätään viime aikojen suosituimpien kappaleiden tekijä- ja esittäjätietoja. Kampanjan kautta kuulijat voivat myös tarkistaa lempikappaleidensa tiedot.

”Koska tiedot ovat tällä hetkellä hajallaan ja eri lähteissä, haluamme auttaa kuuntelijoita tarjoamalla varmasti oikeaa ja kattavaa tietoa. Toiveen tai kyselyn biisin tiedoista voi esittää sekä somessa että lähettämällä meille sähköpostia. Me kaivamme oikeat tiedot esiin”, Toivonen lupaa.